Monday, April 14, 2014

Our gatherings last week

Do you know?
Las week we went emmm....gathering lah, not reunion sangat.
Lepas bertahun tak jumpa. 
Dan akhirnya jumpa.
Wow! Different look!

Sebenarnye.
I always wanted to have a small ceremony with mereka.
Sebab mereka kawan lama. dan pernah hidup bersama.
Gitu lah lebih kurang. Macam sajak patriotik.

Nah tgok gambar ini.
Sampai 5.30 pagi karoke tahu.
Alignment tekak dah lari rasanya.
Tapi aku tau suara aku tak sedap.
Mungkin aku tak mampu nyanyi lagu ziana zain macam orang tu..
Tapi sekurang-kurangnya aku boleh nyanyi lagu Shila on7 sehingga aku..
MELOMPAT LEBIH TINGGI. 
Haha. Sangat lah kelakar.

Oh ya, 
Sekurang kurang nya jugak aku dapat 1 point masa main snooker sebelum tu -_-
Aku tak sangka main kat phone lagi senang rupanya.

Dan masa balik rumah bapak aku tanya.
Kau baru balik?
Kau tdo kat mana?


Hari ini gembira
Satu hari rasa gembira
Esok tak mungkin sama
Lusa tak pasti lah macam mana


Monday, April 7, 2014

Harapan Abang.

Mempunyai seorang adik adalah satu keseronokkan, tambahan lagi si adik itu adik yang bongsu dalam keluarga. Apa sahaja kemahuannya, pasti akan dapat. Dan mungkin disebabkan adik bongsu tadi, hidup kita akan bertambah ceria, dan jauh di sudut pandang, dia lah harapan terakhir dalam keluarga. 

This is my litle sis.

Dilahirlan 2bulan awal. 7 bulan sahaja di dalam kandungan ibu dan semestinya dia lah yang amat special pada usia lahirnya. Dijaga rapi, disentuh pun tak boleh dan berbulan-bulan membesar di katil Hospital Kuala Lumpur. Sejarah ini mungkin manis jika dikenang semula. Selalunya bila ibu mula bercerita ttg kelahiran dia, yang mendengar akan terasa sayu dan hiba. 

Itulah istimewanya bayi yang lahir tidak cukup bulan. 

Sekarang dah pun besar, Tingkatan 1. Tapi badan kecil je. Sebagai seorang abang yang membesar dalam dunia pelajaran, teknologi canggih dan sebagainya, tentulah keseronokkan dan kesenangan ini ingin dikongsi bersama dengan adiknya. Macam tu lah aku. Jauh di sudut pandang, aku inginkan adik aku berjaya. Ibu dan Abah sudah berusia, banyak yang perlu difikirkan, kadang-kadang terlupa akan dia.

Setiap pagi ahad, dia akan ke kelas tuition. Alhamdulillah, ada kemajuan, minat untuk membaca, mentafsir, mengira dan mengkaji sudah mula timbul. Ini semua perancangan aku untuk dia. Aku gembira melihat keadaan macam ni. Inilah yang aku impikan. Namun aku masih belum yakin. Sebenarnya aku tak nak dia sekolah di sini. Mungkin dia perlu keluar dari kepompong kampung ni, pergi jauhhh melihat dunia luar. Bergaul dengan kawan-kawan luar dari kampung ini, berkawan dan bersaing dengan kawan-kawan yang pandai, dari situ aku yakin, dia akan lebih berani dan lebih kenal akan erti hidup.

Abah kata tingkatan 3 baru hantar ke sekolah lain. Di tengah kota, iaitu SMK (P) Puteri Wilayah, Kampung Baru. Itu pun sekolah harian, Ibu tak bagi dia hidup di asrama. Dia kecil dan jika dia tiada di rumah, maka hilang seri rumah ni. Aku tau yang ibu tak sanggup nak berpisah dgn dia.

1 yang aku harapkan. Dan aku dah cakap dengan dia depan-depan. "Balqis mesti belajar sampai masuk Universiti macam abang" Nak jadi doktor kena belajar pandai-pandai. Dan aku dah janji kat dia yang bila exam nanti, dapat 1A, aku akan bagi RM50. Dan bila dapat no1 dalam kelas, aku akan bagi hadiah misteri. Aku tak taulah apa reaksi hati dia. Aku harap itu dapat mengetuk hati dia untuk lebih berusaha dalam pelajaran dan aku harap dia faham apa yang aku impikan untuk dia.

Dia selalau refer kat aku untuk subjek sejarah, bm dan sains. Dia tahu abang dia ni master dalam 3 bidang tu. Kami berjaya habiskan 1 novel dalam tempoh 2minggu, baca sama-sama, fahamkan dan lakonkan semula watak yang ada. Ingat semula 3 peringkat zaman awal, Paleolitik, mesolitik dan kemudian bagaimana negeri Melaka diberi nama, pelanduk menendang anjing buruan parameswara dan hafal semua istilah-istilah sains, Jirim, jisim, sistem saraf dan sebagainya. Berulang kali aku cakap dengan dia, "Ini semua senang dan Balqis wajib dapat A"

Begitulah semangat dan akrab sekali hubungan kami.

Kerana aku tahu peranan aku. Bukan sahaja menjadi contoh, malah mendidik dan berperanan dalam mencorakkan masa depan dia. Apabila aku di univerisiti, aku dapat tengok kanak-kanak seawal usia sudah diasuh, diajar menjadi orang hebat, dengan memaksimumkan pembelajaran melalui pendekatan yang menyeluruh. Itu lah dia TunasPermata UKM, dan PERMATApintar. Jujur nya, aku cemburu melihat kanak-kanak ini di UKM, mereka membesar dengan ilmu orang dewasa. Sehingga tersemat dihati aku dimana pasti suatu hari nanti anak-anak aku akan berjaya kutempatkan di sini. 

Dan semoga impian aku untuk melihat adik aku melangkah ke Universiti dan menjadi orang yang berjaya dalam hidupnya, sekaligus mengilhamkan harapan ibu dan abah berhasil suatu hari nanti.


"Balqis kena jadi Doktor, Sebab apa? Sebab nanti boleh rawat ibu yang sakit, boleh bagi ubat dan boleh sembuhkan penyakit orang. Balqis tau, itu satu kerja yang mulia. So kena lah belajar pandai-pandai..."









  


Saturday, April 5, 2014

Sometihing small to remember

1 minggu cuti berehat
Tak delah happy sangat

Lepas jumpa kawan-kawan baru
Hidup rasa lebih riang
Heaven sikit 

*****

Dalam kelas
Blaja benda-benda cool
Pandang apa berlaku di sekitar dunia
Isu semasa
Sejarah
Ambil tahu, ambil perhatian
Dan perdebatkan

Huraikan
Terangkan
dan 
Contoh

Menguap,

Habis kelas
Keluar ke bandar
Cerewet 
Nak makan sedap
Buang masa 
Buang minyak
Tapi best 
Seronok
Tengok masyarakat
Macam-macam gelagat

Naik Vios
Jadi penumpang
Simpul kaki
Sapa tak seronok

Masih sempat
Pegi mesjid
Solat jemaah
Tadah tangan
Minta doa

Pinggang krem
Kerusi urut
Masuk seringgit
Lega

Balik bilik
Dah petang
Hujan pula

Bukak laptop
Tengok Phone
Tutup balik

Ambik buku
Baca sikit

Menguap, 
Tutup balik

Malam 
Pergi forum
Dengar, Faham
Catit point penting
Tak ada soalan
Rahmat Ehsan ada

Balik
Ajak pergi minum
Makan mihun sup
Sembang
Politik
Sosial
Budaya
Masyarakat

*****

To make it more meaningfull
Itu lah corak hidup
1 hari 
Sebelum cuti
1 minggu

Good day lah#




Friday, April 4, 2014

Aliran Falsafah Politik Konservatisme Dari Sudut Aliran Liberalisme

Fahami dulu konsep "Ideologi"

(Teuku May Rudy, 1993: 55) “ … adalah suatu perumusan yang tegas dan jelas mengenai asas-asas serta nilai-nilai dalam kehidupan yang diyakini bersama untuk penyelenggaraan kehidupan bernegara, berbangsa dan bermasyarakat.”

Ianya juga mendasari beberapa aspek penting seperti :


1. Etika bagi pelaksanaan kekuasaan/kewenangan Negara.
2. Dasar bagi kesatuan dan persatuan bangsa.
3. Asas yang harus ditaati dan dipatuhi dalam pelaksanaan pemerintahan serta hubungan-hubungan antara yang memerintah dengan yang yang diperintah (rakyat)

4. Pedoman bagi pilihan kebijakan dan kegiatan politik.

Apakah itu Falsafah Politik Konservatisme?

Konservatisme adalah sebuah falsafah yang mendukung "nilai tradisional"

Berasal dari bahasa latin iaitu “menjaga, memelihara dan mengamalkan”

Ia mengekalkan status quo atas keyakinan asas mereka bahawa yang sedia ada itu sudah cukup baik atau lebih terjamin berbanding dengan sesuatu yang baru.

Seseorang yang berfikiran konservatif suka supaya sesuatu amalan itu tidak berubah. Ia berpegang pada konsep, sekiranya sesuatu itu masih elok, ia tidak perlu ditukar! (Ditukar sekiranya perlu sahaja) Konsep ini adalah berlawanan dengan fikiran reformis atau pembaharuan. Negara negara menganut fahaman ini seperti Bulgaria, Denmark, Hongaria, Belanda.

Konservatisme Dilihat dari 2 aspek :

Sikap terhadap masyarakat
  • Masyarakat dan negara harus didahulukan daripada individu
  • Aliran ini yakin bahawa nilai masyarakat dan negara lebih unggul kerana ia warisan daripada pemikiran yang telah diuji oleh peredaran zaman
Falsafah tentang pemerintah terbaik

  • Menekankan soal "apa yang harus dipelihara" dan bagaimana cara memeliharanya
  • Menekankan peranan institusi masyarakat dan pemerintahan yang menentukan jawatan yang perlu diwujudkan

Tokoh Falsafah Politik Konservatisme

RUSSELL KIRK (19 Oktober 1918 - April 29, 1994)

Merupakan seorang ahli teori politik Amerika, ahli sejarah, pengkritik sosial, pengkritik sastera, dan penulis terkenal serta mempunyai pengaruh yang tinggi terhadap konservatif Amerika pada abad ke-20. The conservative Mind memberikan bentuk gambaran kepada pasca-Perang Dunia II diamana melibatkan pergerakan konservatif yang amorfus (tanpa bentuk).Ia dikesan mempunyai perkembangan pemikiran konservatif dalam tradisi Anglo-Amerika, dan memberi kepentingan khas kepada idea-idea Edmund Burke (pelopor falsafah konservatis modern).

THOMAS HOBES 

Karyanya bertajuk “Leviathan” (1651) Memeberi fokus kepada sifat semulajadi manusia, kedaulatan,kewajipan politik & undang-undang Falsafah politik Hobbes dianggap sebagai memperlihatkan ciri-ciri aliran falsafah konservatisme dari segi sikapnya yang ingin mengekalkan status quo pada waktu itu iaitu pemerintahan Raja berkuasa mutlak.

EDMUND BURKE (1729 - 1797)

Gigih mengajukan argumen menentang Revolusi Perancis, juga bersimpati dengan sebagian dari tujuan-tujuan Revolusi Amerika. mempunyai alasan yang baik apabila beliau berkata: "Setiap ahli politik kena berkorban kepada limpah kurnia Tuhan dan mematuhi pemikiran/kemunasabahan”

lihat pula dari aspek LIBERALISME.

Berasal dari perkataan Latin Liber yang bermaksud bebas atau bukan hamba. Liberalisme ialah falsafah yang meletakkan kebebasan individu sebagai nilai politik tertinggi. Menekankan hak-hak peribadi dan kesamarataan peluang. Bersetuju dengan prinsip-prinsip termasuk kebebasan berfikir dan kebebasan bersuara, batasan kepada kuasa kerajaan, undang-undang dan hak individu terhadap keatas harta persendirian dan pasaran bebas. Negara liberal moden awal ialah Amerika Syarikat.

Tokoh falsafah politik Liberalisme

JOHN LOCKE (1632-1704) 

Dalam penulisannya yang bertajuk “Two Treatises on Government”. Dua idea liberal yang penting ialah kebebasan ekonomi & kebebasan hati (freedom of conscience). Teori ‘Hak-hak semulajadi’ beliaulah yang menjadi asas pembentukan idea hak-hak asasi manusia.

JEAN-JACQUES ROUSSEAU

Rousseau membicarakan mengenai kontrak sosial iaitu satu perkara yang semulajadi & seseorang individu itu lebih tahu tantang apa yang terbaik untuk dirinya. Masyarakat beraja di zaman Rousseau kurang senang dengan membicarakan Rousseau yang mengatakan setiap manusia itu dilahirkan bebas tetapi pendidikan adalah mencukupi untuk membataskan perilaku manusia itu di dalam masyarakat. Menurut Rousseau lagi, perpaduan sesuatu negara itu datang dari persetujuan bersama yang dikenali sebagai "kehendak kebangsaan". Perpaduan ini membolehkan sesuatu negara itu untuk wujud tanpa terikat kepada sistem sosial yang telah wujud sebelum ini, seperti aristokrasi.


APA PANDANGAN KONSERVATISME TERHADAP LIBERALISME?

Memandang liberalisme sebagai satu fahaman yang bersifat terlalu individualistik. Masyarakat terdiri atas individu atau golongan individu. konservatisme, yang menganggap masyarakat  sebagai penjumlahan unsur kebahagiaan yang besar lebih daripada apa yang dapat diciptakan masyarakat secara individual. 

Percontohan
  • Edmund Burke (1729-1797) adalah ahli filsafat, sekaligus seorang konservatif (penganut fahaman konservatisme) dan politisi (ahli politik) dari Inggeris.
  • Isu yang berlaku tahun 1755
  • Majlis rendah (House of Commons) mengingatkan bahawa Inggeris Raya berhak memaksa untuk ikut kehendaknya pada Amerika sebagai negara jajahannya
  • Pernyataan ini berkaitan Edmund Burke yang bersimpati terhadap Revolusi Amerika bahkan turut mendesak parlimen untuk membatalkan semua undang-undang yang telah dikuatkuasakan sejak tahun 1763. 
  • Perkara ini ditentang penduduk Koloni di Amerika dan perkara ini membawa kepada pertimbangan fikiran sihat. 
  • Konservatisme berpandangan berikut masyarakat yang ideal adalah masyarakat yang berperwatakan baik.
**********

Selepas selesai membuat perbentangan yang agar panjang dan agak sukar untuk dibahaskan ini, soalan dan pandangan pensyarah menghujani aku. Soalan dari mereka ada yg memerangkap aku, "Dengan memberikan contoh sebuah negara islam, bagaimana melihatkan keperluan ideologi liberalisme dan konservatis itu wujud dan memerlukan.

Hujah2 aku ditepis oleh pensayarah, apatah lagi aku mengambil Malaysia sebagai negara islam. UMNO sebagai agent konservatis dan liberal itu segai actor yb KJ! Hm, nasib tak baik sikit lah,  kurang diyakini lagi-lagi Malaysia dijadikan contoh negara islam pulak nya..Walaupun Dr. Mahathir sendiri mengatakan negara kita negara islam, namun sebaliknya lah. Panjang huraian Dr

Islam tidak memerlukan liberalisme. Islam Liberal adalah satu fahaman sesat yang berpunca dari sifat tidak yakin diri,merasa rendah diri (inferiority complex) dan mengagung-agungkan gaya pemikiran Barat oleh segolongan orang Islam.#