Saturday, May 10, 2014

Istimewa BuatMu Ibu.

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa..

Tersebut merupakan petikan lirik dari lagu "Buatmu Ibu" nyanyian adik Aeman.

Buatkan aku rasa sedih sekali bila mendengar lirik dan alunan lagu ni. Alhamdulillah...hari ini Ibu masih dipanjangkan umur dan sentiasa dekat dengan aku..dan sentiasa dalam pelukan.



Petang tadi aku call ibu..
Ibu cakap ingatkan dah lupa..(sebab dah petang)
Semalam kak long dan yg lain buat suprise...
Sampai nangis2...
Tapi amir tak ada..
Diorang pun terkejut sebab amir tak balik...

Ade kad ucapan besar...
Tapi dalam kad tu tak ada wish dari amir..
Sebab amir tak balik..

Ibu...

Amir tak pernah lupa ibu...
Amir tak balik sebab banyak asignment...
Tapi esok amir akan balik sekejap...(rasa bersalah)

Dan waktu tu aku menangis...
Tiada apa yang boleh ditahan lagi...
Pengorbanan dan jasa seorang ibu itu sangat besar...

***

Aku bersiap dan pergi cari sesuatu...
Esok amir balik...
Bawak sesuatu untuk ibu...























Istimewa buatmu Ibu...
Terima lah hadiah dari anakmu...
Tidaklah setimpal dan tidak pernah terbalas jasa-jasa ibu..
Maafkan amir dunia akhirat..

Nota kaki : Hari-hari hari Ibu. Sebaik-baik sambutan adalah dengan mengadakan sembahyang berjamaah bersama ahli keluarga, majlis tahlil dan doa selamat, pesanan dan nasihat yang baik serta dalam suasana yang mahabbah. Tidak mengikuti dan terikut-ikut budaya barat dan sambutan bukanlah pada hari-hari tertentu sahaja, tetapi sepanjang tahun.

UKM,10 mei 2014



No comments:

Post a Comment