Wednesday, January 29, 2014

Tips Penyediaan / Penulisan Laporan Latihan Industri.

Sejak kebelakangan ni, banyak pulak dapat komen ttg penulisan laporan latihan industri. Kebanyakan nya mintak benda yang sama, korang nak tengok cara penulisan laporan aku.

Mungkin musim student tengah berlatihan industri lah kan. 

Kenapa korang tak mintak dgn senior? Haha..Gurau. 

Ok.

Sebenarnya penulisan aku tak lah sehebat mana (tipu). Biasa sahaja, aku tak berniat nak total out kongsikan dalam laman blog ni, sebab pendapat aku, isi kandungan nya ada unsur-unsur rahsia syarikat dan laporan tu pun bukan untuk dikongsikan pada umum sangat, dia bukan macam tesis. Lebih-lebih lagi aku dapat Department yang penting. But the way isi kandungan aku pnya pun tak adalah berat sangat kan, just nice ikut apa yang aku buat masa praktikal tu lah. (Pandai-pandai lah korek maklumat-diam-diam buat)

Walaubagaimana-pun! aku masih sudi untuk berkongsi tips penulisan laporan aku dgn anda semua. (Suprise tak?). Tak adalah aku kedekut ilmu sgt, ada pengalaman yg sikit ni, apa salahnya kita kongsi untuk manfaat rakan yang laen jugak.

Tapi mungkin ada perbezaan sikit lar, cara penulisan aku dgn korang, mungkin aku ikut format lain, korang ikut format lain. Masing-masing IPT ada format/arahan tersendiri kan. So cuba baca dulu ok.

10 TIPS PENYEDIAAN / PENULISAN LAPORAN LATIHAN INDUSTRI.

1. Tulis mengikut guardline yang ditetapkan oleh buku panduan penulisan Laporan praktikal ipt. Means dari segi justify, line spacing, keperluan utk setiap bab, isi kandung dsbnya. Ini basic lah.

2. Maksimumkan penggunaan untuk bab pengenalan. Kongsikan carta organisasi company tu, latar belakang, Ahli pelaburan mereka, nilai koprat, lagu rasmi company, bendera, logo dan apa sahaja yang dirasakan boleh dikongsi. Kerana bab ini adalah bab yang pertama, jadi maksimumkan penggunaan nya. For sure kebanyakan maklumat-maklumat ini boleh diambil dari laman web rasmi atau laporan tahunan company. Great sgt!

3. Jangan pernah miss untuk menulis diary harian / laporan harian apa shja yang anda lakukan semasa di pejabat. Setiap kerja perlulah ditulis (even fotostat sekalipun). tak kisah macam mana bentuk penulisan diary sekalipun, yang penting anda boleh faham, dan boleh huraikan serta mengolah kerja-kerja tersebut untuk dijadikan kepada 1 bab utama. Itu yang penting sbenarnya. 

Unuk point ni, bagi contoh sikit lah, ni simple bab. 

Anda tentu terjumpa dengan pelbagai bentuk mesin dan peralatan pejabat dan sering menggunakannya untuk tujuan kerja. Why not simpulkan kesemua penggunaan peralatan itu kepada 1 bab?

BAB 6 : PROSES PENGGUNAAN PERALATAN PEJABAT DAN PENGURUSAN DOKUMEN

6.1 Pengenalan
Susunan dokumen-dokumen dengan kemas dan teratur dapat membantu sesebuah organisasi dalam menguruskan kerja dengan lebih cekap, efisyen dan berkesan. Lantas ianya melancarkan urusan-urusan kerja di dalam sesebuah organisasi.

Begitulah juga dengan sistem pengurusan ***** yang senantiasa memastikan dokumen-dokumen urusan di dalam setiap Jabatan tersusun rapi, berjilid, dan mempunyai sistem rekod tersendiri bagi memudahkan urusan pencarian semula maklumat.

Di ***** khususnya, penulis turut ditugaskan dalam kerja-kerja menyusun, menjilid dan memfailkan dokumen-dokumen terpakai yang mempunyai nilai maklumat yang tinggi.

Dalam proses tersebut beberapa proses kerja tertentu perlu dilakukan dan secara tidak langsung memerlukan penggunaan peralatan-peralatan moden seperti Fotostat, Mesin Binding, Penebuk Lubang Besar, Stapler Elektrik, dan pelbagai lagi peralatan. 

Bla bla bla...

4. Selitkan gambar sekiranya perlu. (mmg perlu pun). Macam contoh point kat atas ni, boleh selitkan semua jenis peralatan yang ada kat seksyen tu, than capture kan dari segi fungsi (google je) penggunaan spesifik, cara penggunaan, saiz (heavy duty ke medium duty ke), dan banyak lagi lah sebenarnya yang boleh di goreng. Ikut logik lah ye. Jgn stapler kertas yang biasa pakai tu pun nak share jugak. Ambik lah yang mantop, especially kalau Li kat kilang, mesti dapat guna bnyk peralatan canggih manggih kan. 

5. Untuk bab kritikal. Maksudnya dari segi kerja yang agak terperinci, mugkin menggunakan software2 tertentu seperti accounting system, UBS, Autocad, dsbnya. Anda perlu tahu semua gerak kerja nya, susun penulisan dengan baik, huraikan step by step. Pasti penulisan tu akan jadi terbaik.

Contoh.

BAB 11 : KUNCI MASUK PERMOHONAN ******

11.1 Pengenalan 
Selaras dengan saranan pihak kerajaan supaya menjadikan budaya berjimat cermat sebagai satu amalan dalam semua aspek perbelanjaan, mengenal pasti dan mengambil langkah berjimat cermat dalam proses perancangan dan penyediaan bajet tahunan, maka adalah menjadi amalan pihak pengurusan untuk berbelanja secara berhemah iaitu selaras dengan konsep pengurusan kewangan yang efektif sebagai teras amalan pengurusan di *****

Permohonan bajet 2012 telahpun sampai ke peringkat pertengahan, iaitu bermula pada bulan september 2011, permohonan bajet 2012 akan dimuktamadkan  dan penyediaan slide pembentangan dan dokumen sokongan mula dijalankan untuk dibawa ke ***** bersama Timbalan Ketua Pengarah Eksekutif (TKPE).

Sebelum ke proses akhir ini, adalah menjadi tanggungjawab ***** untuk mengadakan mesyuarat, perbincangan, semakan akhir polisi Bajet 2012, mengenal pasti program kerja tambahan bagi setiap jabatan berdasarkan Pelan Bisnes 2012 dan semakan ini dilaksanakan secara keseluruhan bersama *****,*****,*****,*****, serta Fungsional yang lain dan hasil daripada semua perbincangan ini, keputusannya akan dikunci masuk ke dalam sistem data ****  untuk menghasilkan jadual permohoanan bajet 2012 yang hanya diperakui oleh ***** sahaja.

Nampak tak step dia? Lakar dulu di bahagian pengenalan, dan baru all out di bahagian-bahagian seterusnya. Mungkin lebih terperinci melibatkan penggunaan Print Scrin, gambar atau aliran proses. 

6. Sumber utama yang anda peroleh seperti dari PEKELILING atau LAPORAN TAHUNAN atau dari mana sumber sekalipun seharusnya perlu mendapat kebenaran syarikat terlebih dahulu. (Pandai-pandai lah ye)

7. Kongsikan graf atau carta alir atau apa sahaja drawing yang dirasakan perlu di attach bersama. Kalau graf tu bukan bersaiz A4, kalau besar, boleh lipat. Carta alir kerja sekurang-kurang nya perlu ada lah.

8. Bab kesimpulan atau ending, korang tulis lah dengan hasil penulisan yang mantop, ambil je penulisan dari laporan tahunan atau mana-mana sumber syarikat yang boleh di paste. Maksimumkan penggunaan dan info yang ada.

9. Aku punya ada 15 BAB. Dan total ada 100+pg. Buat perlahan-lahan, rumuskan setiap kerja kepada sub topik kecil dan hurai ikut no. Ikut format, 1.1, 1.2, 1.3, 1.3.1, 1.3.2 bla bla bla. Tau kan format tu?

10. Good luck! Semoga apa yang di kongsi ni walau tak banyak pun, sikit lah, hopefully dapat mmbantu anda yang akan menjalani Li (persediaan), atau yang sedang menjalani Li. Macam aku cakap tadi, penulisan aku biasa saja, tak ada yang special. Laporan yang terhasil bergantung kepada usaha kita dan olahan dalam penulisan. 

Semoga Berjaya dunia akhirat.

cc : Anonymous-Anonymous yang bertanya.








6 comments:

  1. Hahaha, terima kasihhhhh! :)

    ReplyDelete
  2. salam kak tlg post cara dan ciri slide untuk perbentangan depan lecturer tu blh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Time saya dulu tak dsuruh pakai slide pun, pembentangan melalui buku laporan dan scara lisan. kalau kena slide, Mgkin boleh buat slide biasa mcm power point ringkas tapi padat isi dia. saya lelaki. ;)

      Delete
  3. assalamualaikum kak..repot panjang2 dpt excellent la tu...

    ReplyDelete
  4. thanks sbb kongsi tips ni wahai encik amir izzat :)

    ReplyDelete
  5. hahahaha..rase nak gelak sbb org ingt amir izzat perempuan..

    ReplyDelete