Tuesday, May 7, 2013

Im not veterinar.

Mereka dilahirkan pada 18.2.2013.
Mempunyai 8 orang adik beradik kesemuanya.
Namun 6 yang lain mati akibat tekanan si Ibu.
Tekanan si Ibu menyebabkan berlaku situasi diluar fikiran norma.
Maka 6 adik beradiknya yang lain dimakan dgn rakus oleh si Ibu.
Tinggal lah 2 yang dapat diselamatkan.
Inilah mereka berdua :


Kembar.
Gambar ini dirakam semasa umur mereka 4 weeks rasanya.
Sekor betina (shot hair), sekor jantan (long hair).

Belum genap 2 minggu menyusu,
Aku terpaksa asingkan mereka be2 dari Ibu kandung mereka.
Begitu awal mereka putus susu.
Sebab ibunya masih berada dalam tekanan yg tinggi.
Hampir saja memakan mereka berdua ini.
Mata masih belum terbuka,
Jalan masih meraba-raba,
Bulu dibadan belumpun tumbuh sepenuhnya,
Mereka membesar tanpa jagaan sempurna oleh si Ibu.
Akulah ibunya.

Balik kerja benda pertama aku buat adalah,
Beri mereka minum air secukupnya.
Walaupun sekadar air kosong, cukuplah bagi mggantikan 
susu dari badan ibu mereka.
Aku tak yakin diorang hidup lama. 50 : 50
Sebab rasa diorang tak cukup zat.
Zat yg terkandung dari susu badan ibu mereka tak dapat
diminum oleh anak dengan sempurna tempohnya.

Namun sehingga harini, diorang berjaya membesar dgn begitu sempurna.
Aku bangga dgn usaha aku.

Tapi sedih.
5.5.2013 seekor daripada mereka mati.
Yang betina mati mengejut.
Before this aku perasan perut dia mcm kembung.
Aku diam je, malas nak tanya.
Dia tak kan jawab.
Myb sakit dalaman.
Aku damalas nak buat romor atau spekulasi.
Im not veterinar.

Betina adalah harapan aku utk menghasilkan 
pembiakan baka mereka yang lain.
Mungkin dari generasi ke generasi.
Tapi betina lah yang mati.
Harapan musnah. aku sedih.
Fact, bukan senang nak dapat baka betina.
9/10 kandungan hamster majo more to jantan.

Never mind, Dia dah tak de..
Tak perlu dikenang.


Tak de rezeki nak tengok awak membesar, melahirkan generasi baru. Tinggal kembar awak sorang2 dgn Ibu, diorang cari awak semalam. Kembar awak tak tau yg awak dah takde. Saya tak sampai hati nak bagi tau. Kembar awak melompat2, saya tau dia amat terasa dgn kehilangan awak. 

Aku rasa aku dah beri yg terbaik pada dia, makan minum yg sempurna. Semoga "dia" sentiasa mengingati jasa tuan yg membesarkan dia.# 

6 - 1 = 5.






No comments:

Post a Comment