Wednesday, January 9, 2013

MUET.

MUET. Jangan tanya aku ape itu Muet, hanya orang power je yang tau maksud die. Hanya orang yang ambek muet saje yang tau betapa powernyer orang yang ambik muet ni. Ibarat hanya Anwar Ibrahim saje yang tahu cara dan bagaimana untuk menyelit masuk ke putrajaya. Hahaha.

Ok lah, Result muet dah pun keluar tengah hari semalam. Rasanya semua rakyat pon dah tahu kan, kot ade yang tak tahu atau belom semak result lagi, korang boleh cek out sendiri kat laman web MPM atau nama panjang die, Majlis Peperiksaan Malaysia. Haritu MPM ade nak cari akauntan, so aku try la hantar resume nak kerja kat situ kan, tapi sampai sekarang tak ade ape2 jawapan pon, okbai.

Rasa nak jatuh jugak jantung time cek result tu, aku gune sms, MUET RESULT NO IC send to 15888. Pastu die pong reply. Aku pon bace.....bal bla bla bla "Band 2". Dalam hati aku, Band 2 ni tahap ape ek? Pandai sikit ke, pandai banyak? Aku lupe lah, dulu aku siap tampal kat dinding senarai gred muet ni utk capai sasaran kononyer lah, las las lupe terus. 

Pastu aku pon Google. Rupenye "Band 2" ni bukan pandai sikit ke pandai banyak rupenye...Limited User (Agregat score 101-139), ataupon dalam bahasa kebangsaan panggil, Bodoh sikit. Terok betul istilah tu kan.

Dia tak tahu macam mane parak nye time ambek MUET dulu...Tiap malam spiking london sorang-sorang, dengar earfon dgn penuh khusyuk sbb berlatih guna CD,time tu sape buat bising, mmg aku sound. Beborak pon dalam bi kononyer semata-mata nak yg terbaik dalam result MUET nanti. Tapi ape yg terhasil skarang adalah kenyataan, aku terima dengan Redha jerr...Member lain pon banyak band 2 aku tgok...band 1 pon ramai, band 3 ade la 2 3 kot. Hmmm...rasa teringin tak nak ulang balik MUET ni? kot cite2 nak band 6 ker.


*****

Time ujian speaking. Yang kene berborak ala-ala duduk kat kedai kopi ngn group 1 kumpulan 4 org. Ade panel atau penilai dok kat kiri dan kanan meja borak tu. Tajuk yg aku dapat time tu.....Situasi dimana pelancong asing datang Malaysia, so kita kena tunjukkan tempat2 yang menarik untuk diorang lawati lah. Ade lah die bagi point-point untuk kita kembangkan ayat tu. Point yg dia bagi pon, sememeh je.. Point aku dapat nak tau ape? MUSEUM! Hahaha....amek kaw. 

Tiba je part aku, dengan muke yang hensem dan macho aku tibai je ape yang terlintas kat fikiran.....semua terkeluar time tu, nama PM pon aku sebut, bajet nak tunjuk aku ingat nama penuh najib lah...ade gak aku tersasul cakap BM...Cepat-cepat aku cover macho balik.

Dan ade satu ayat yg aku tak leh lupa....ayat "CUTI2 MALAYSIA"... aku dah nak tergelak time tu sbb semua pandang aku lain mcm. Eh! mmg btol pon, tak kan Cuti2 Malaysia jadi Malaysia Holiday kot? kan? Lain plak bunyi nye tu. Yg member aku sebelah ni pulak, Tiket masuk zoo melaka pon dia nak cerita sekali. Malangnyer, ape yg dia nak cerita tu tak kesampaian, tunggang langgang bunyi nyer...aku cuba nak bantu a.k.a nak tunjuk kehebatan, tapi aku pon tekial-kial...Kitorang terfikir, tiket dalam bahasa inggeris ape ek? HAHAHA.. Itulah org kate, kalau kita neves...semua bende boleh jadi bangang. Otak tak cukup oksigen.  

Litsening ngn writing tak payah cerite...awal-awal aku dah kibarkan bendera putih. Reading ngn spiking jelah harapan time tu. Balik rumah, muke masam jerrr.....x de mood.

Nak power cakap bi bukan perkara yang mudah, Even kita mestilah rajin dan kene biasa berbual dan berinteraksi dalam bahasa english. Tgok? aku ade gune perkataan "even" dalam percakapan aku, so maksudnye aku sedang berlatih membiasakan diri untuk power cakap bi. Simple right?. HAHAHA...



Notakaki : Semalam UPU mintak sijil Muet, mane nak dapatkan sijil Muet tu ye? 




1 comment:

  1. haha , kalau macam tu kena practice dari sekarang la ya sebelum sem 5 utk amek muet . huhu .

    ReplyDelete