Sunday, December 16, 2012

3 Penjuru.


Semalam. Mmg aku niat nak turun KL, ade 2 3 perkara yang aku nak jejak. Than dalam keadaan yang serba lambat, akhirnya yes ke KL jugak aku. 1 perkara lagi yang kene tahu, aku outing dengan hafiz. Ok kawan lama zaman sekolah. Tak putus hubungan kitorang. Dia still mcm tu, cume nampak perubahan dari segi isi badan dan isi dompet yang mula berisi sejak dia bekerja. Berbual tak henti, ade je yg nak diperkatakan, gosip, kutuk2, itu perkara biase kalau kuar dgn die. Tak de mase untuk mulut ni berhenti bercakap. Berjilid2 cerita. Kat masjid jamik lepas bantai nasi ayam petama, aku dah mula letih, badan kecik aku ni mmg tak boleh berjalan jauh lagi-lagi perut tgh mnatap dgn makanan. Bila masuk kat central market, carik Annexe Gallery, lagi betambah lemau aku. Saje aku bawak die kat sane sebab nak suruh die teman aku utk jalan2 kat fest sempena Art For Grabs. Mision aku nak beli buku terbitan Lejen. Thats all. Dan Alhamdulillah, ketemu jugak aku dgn tapak jualan. RM40 melayang beli buku lejen. 2 buku aku dapat,sengih kerang ngn bayang. Member aku beli buku Heroin. Die mmg minat dadah-dadah  ni. Mcm2 event ade kat situ, kebanyakan dari remaja indie dan mmg indiependent belake lah tak kurang yang bajet pon ramai, Em! Bukak Api pon ade kat situ! Tak jumpe plak OsmanAli. hampir saje kami nak tgok filem pendek Bukak Api tu. Ade offer, free i think tapi never mine. Kalau dah masuk KFC kan, borak. Bontot mmg melekat, nak patah balik ke tapak tu? Em.. sekali lagi never mine. Bab yang lucunye bile dekat KFC, member aku baru perasan yang novel Heroin yang die beli tadi tu, rupenye koleksi cerpen? Babi btol kan. Setepek. Hahaha...bagi aku its ok je, cume member aku rase tertipu, die ingat cerita novel, rupenye koleksi cerpen bernilai RM20? Feed back mlm tu, aku dapat text msg : “Muntah bace buku ni! Tak indie langsung!!” Ok dan aku gelak saje yang mampu, aku capai buku bayang, try bace...not bad. Lagipon banyak komen positif kat blog lejen ttg buku aku beli tu. Tapi kan, dah masuk ke bab5..aku rase mcm what the.... lah cerite die ni. Tapi aku control. RM20 ok. Smooth....try to understand ayat2 indie bajet penulis tu. Ya! Akhirnya aku layan jugak. Full Stop.

**********

Malam tu aku nak aleh parking. Kereta aku kalau tak masuk parking aku rase tak selesa. Orang sini 1 isi rumah sampai 5 kereta. Mcm mane parking tak penoh. Tgok mcm family aku, kitorang ade 3 kereta je. Sbb da telampau banyk, Tu kadang2 terpaksa blok kereta org. Tapi tak delah tarik hand break, kalau tarik, bodoh la namenye tu. Nak turun tangge..Eh ade awek tegur. Fadhilah rupenye. Ceqlah. Kawan baik aku masa zaman sekolah. Dia mmg kelakar, ceria orangnye. Die kate die maintain, tapi bagi aku, badan die yang tembam gebu mase zaman sekola tu dah jadi slim semacam sakang ni. Wow...gile kentang. Ape petua die eh. Kitorang borak borak borak dan terus borak. Mengadu ttg tempat kerja dia, cerita ttg rompakan kat tempat keja dia, kawan2 seusia ape cerite, kehidupan dan realiti bagaimana, masa depan dan sebagainye. Itu semua soalan wajib bila dah lame tak ketemu. Ceklah baru balik kerja, jam time tu 10mlm. Leka berborak tepi tangge...tibe2..

**********

“Aku ingat kau dah duduk rumah sewa! Tak dok sini dah!” Payah betol nak nampak die ni. HAHA....Syahmi name member aku. Kadang aku panggil Abo. Mak die panggil Abo, so aku rase mcm cute name tu. Mmg lame tak jumpe. Dia nampak maintain, org bekerjaya. Beza aku dgn dia, dia senior aku la kirenye. Da lame die grad, aku grade pon belom kan. Cume dia sijil, aku dip. Kertas tu yg bezakan kami kat dunia ni. Alhamdulillah, dia dah kerja baik. Try jolok2 tanye income bulanan die, 1 lebih lar, 1 8 mcm tu. Tulah, itu pon bile dah tambah OT ngn kerja mcm nak rak. Bagi aku standard. Itu mmg realiti alam pekerjaan. Seronok dgr cerita abo, mmg tak habes aku borak ngn die, dari awek sampai ke tanggung jwb seorang anak, semua bedal sembang. Lokasi tepi tangga flat je, tapi kualiti perbualan tu mcm meeting dekat kementerian kewangan. A – Z, semu terkeluar. Itu belum berumah tangga. Yang penting mungkin dia akan kahwin dulu kelak. HAHA... ceklah turut serta bersembang bersama. Cuma aku suruh die beransur dulu, panggilan telefon bergetar, dia cube matikan agar tidak mengganggu perbualan, tapi aku suruh saje die balik. Biaselah. Die perempuan cantik. Manakan orang rumah tak risau. Dia berlalu minta diri. Kami ia kan saje, dia pergi sambil cakap “Jgn lupe hantar msg kat fb aku ttg job kosong” ok ok. Aku ngn syahmi still leka bersembang. Sampai detik syahmi suruh beransur, than aku mengalah..kami bersurai dgn sebuah perjanjian.

**********

Itulah kehidupan. Kawan . berseronok . berpisah . terpisah . masa depan . akan datang . berjumpe semula . senyuman . Aku tarik nafas seketika, dan hati aku mengatakan bahawa hargailah sebuah pertemuan walaupun ianya singkat.


Dalam building annexe

Hampir nak beli yg hitam tu. "Terfaktab".

Karya penulis indie.



CERPEN RM20.


Thanks sebab belanje Aku makan...Wuhuuu!

No comments:

Post a Comment