Saturday, October 27, 2012

Demok Si Hamster Syrian.

Ni kesah hidup aku sekarang. Giat menajalankan kerja2 amal membela hamster. Sampai dah beranak pinak, 2 3 generasi. Sama ade tuan dia yg hebat, atau binatang tu yg mmg power root aku pon tak tau lah..Yang penting skang aku nak kongsi ape yg aku rasa yg korang tak rase...sob sob

Untuk permulaan, aku bagi tau awal2 yg semua hamster aku ade 1 nama je iaitu "DEMOK!" tak kesah lah die jenis ape pon...jgn tanye kenape..aku pon tak tau.

Dan 1 lagi korang kene tahu yang hamster2 ni aku tak pernah beli poonn...Mane aku dapat? kawan2 aku yang pemurah yang bagi....Atas faktor tak larat nak jage, bla bla bla..dan sama waktu dgnnyer...so myb muke aku ade sikit mcm seorang yang caring dan pencinte haiwan, so tanpa segan silu....mereka menyerahkan hamster tu pada beliau. 


Ini DEMOK 1 (Girls) :



Ini zaman dia muda2 a.k.a dara lagi...so switt. Bulu die color gold white. 
Makanan kegemaran is kuaci. tapi tak dgalakkan sgt, sbb kuaci ade lemak 
yg menjejaskan ke aktifan demok. Nanti jadi malas dan lembap. (Fakta)
Tapi perangai demok ni macam hamster kene sawan, tak reti dok diam. 
Besi2 dalam kandang dia habis dia gigit2. Sampai luke2 dan sekarang tinggal kesan lebihan daging kat luke mulut die...kannnnn...sape suroh kau gigit? Dah terlebih hensem...
 Mungkin die nak asah gigi die untuk gigit aku suatu hari nanti kot. Berani?


Setakat ni demok tak pernah gigit aku. Yang aku cerite kene gigit tu bukan yang ni.
Atas ni gambar demok tgh dalam pregnant. Perot die beso dan betambah2 demok.
Harapan agar demok selamat lahirkan anak dgn baik dan sempurne. Tapi kesian, demok tak de tempat tinggal, demok terpakse bagi laluan kat sekor lagi yg baru bersalin pagi raya korban lepas. Myb 2 hari lagi giliran demok plak. Kite akan usehe carik rumah baru utk demok.
Demok ni mmg payah nak bergambar, mungkin tak selesa sbb perot dia ade baby. 
Malu atau aku tersalah "pegang".


Ini DEMOK 2 (Girls) : 


Demok ni mmg comel sgt. Yup! 2 2 ekor ni baka yang sama, iaitu baka Syrian. 
Bulu dia 70% white dan selebihnye coklat emas...
Demok ni penah gigit aku sampai aku rase nak lempang muke die laju2. Tapi tak sampai hati.
Suatu hari demok-demok yang gendot ni dihantar ke rumah member aku utk tujuan "persaudaraan" dan "pencarian jodoh" sekaligus kami berhasrat utk melahirkan generasi demok yang baru. Eh tak payah cerite lar..rumah si member aku lagi besepah hamster die..dah mcm ape..
Seminggu aku tinggalkan demok utk tujuan itu....dan sekembali ke tangan aku...jeng3x..


Demok kelihatan sedang menyembunyikan anak2 beliau dari pandangan mata aku. Berani demok buat macam tu dekat aku...lagi2 di pagi raya korban yang penuh dgn kesyahduan bau rendang...kami menyambut keluarga baru dengan penuh jakun. Horrey! Demok melahirkan anak dengan jayanye, 4 ekor je, tapi syukur semua selamat tanpa ade yg lemas. Yo oh je kan.


Cak!! Demok posing baik depan kamera dgn buntut sedikit kembang, mungkin tgh bagi udara gitu..
Mata demok keletihan, kesian kat demok. need rest...Demok tak pernah seburuk ini dalam gambar, ini 1st time, myb dalam pantang, nak susukan anak lagi...tak sempat nak dan dan rambut der...
Anak Demok kelihatan menyelak2 baju ibunyer yang sangat tebal sehingga menutupi ruang saluran susu gantung.. Aku perhatikan yang anak2 demok sgt aktif dan demok sangat pandai jage anak. Demok! u are Owesome tau!


Ini hasil karya demok dekat aku masa die zaman remaja dulu. Tapi aku cakap korang, lepas demok kawin, demok tak pernah gigit tangan aku dah...mungkin gigit bende lain lagi sedap dari gigit tangan tuan dia.
Harap bila anak2 demok dah besar...die tak gigit tgn tuan die. Aku bagi makan sedap2, anggur, kiwi bagai... kot kene gigit gak..mmg kene lastik nanti. 


Ni kenangan mereka berdua...sama2 pregnant, 1 cage yg sama. Tapi demok putih yg besalin dulu...
Aku terpakse pisahkan diorang, sbb nanti akan terjadi mak org makan anak org. Hah...mesti tak faham kan..
tak payah paham pon....kesimpulanyye kat sini is, 

  • Mereka ini banyak mengajar aku ttg hidup yg sabar, dan lebih tenang.
  • Walaupun duit aku banyak jugak dialirkan kpada demok, utk makanan dan vitamin, namun ketenangan yg aku dapat lebih dari apa yg aku alirkan. (ape aku ckp ni?)
  • Untuk menjadi penternak hamster berjaya, kita perlulah menumpahkan kaseh sayang berjam2 dgn memberi perhatian kpada mereka ini, dari segi makanan, kebersihan, sosial, ekonomi, dan budaya.
  • Kemana saje aku pegi, balik kelantan, KL, Sabak Bernam....Mereka pasti ikut bersama dan duduk di seat belakang dalam keadaan terangkat2 sbb jalan tak rata :( (Ni masuk dalam kesimpulan gak ker?)
  • Korang kene rela hati keluarkan $$ korang dam puloh2 ringgit utk beli makanan mix fruit, serbok kayu, vitamin, mainan roda, bekas air, dan sama waktu dgn nya.
  • Dan lastly, kalau korang betul3 nak jage hamster sampai beranak pinak mcm ni, korang kene sabar dan banyak buat research..Ini penting! research puas2 baru pasang niat nak bele.
  • Akan datang banyak lagi yg aku akan kongsi kan...kali ini ttg "mereka" pula~ 


Bye2..."Doakan demok selamat melahirkan anak, dan anak2 diorang panjang umur" 


No comments:

Post a Comment