Friday, June 22, 2012

45days.

Assalamualaikum....

Petang yang diterangi dengan cahaya matahari, sinarnya menembusi disetiap sudut bilik aku. Orang bujang macam aku, bila dah tak kerja, ini lah yang aku lakukan, blog dan facebook tidak pernah jemu. Sampaikan novel2 yang patut dibaca, tebengkalai tak terbace..ahh...give me a minute.

ITS all about memory. 45days im working without rest. just for 2days i taking break itu pun sebab fever and not mistaken having brothers weeding at perak. McDonalds Drive Thru Kuchai Lama is part of my life bila kaki ini melangkah sebab terniat untuk working kat sana for fulfill my semester break. yES! Syukur to say sebab 6 haribulan 5 aku dah diterima bekerja dekat situ. Cepatkan? Orang lain time tu tengah rehat lagi, well masih tengiang2 tinggalkan bumi PSIS tercinte..so bagi aku, semua tu tak perlu diingat semula..

For sure bila dah kerja, tenaga diperlukan bagai melimpah2 ke ladang gandum. At first time, jadual kerja aku bermula dari pukul 10am until 6pm but kadang2 over time sampai jam 8.. its depend on the situation, korang pon tau Mcdonals tak pernah surut dengan customer yg mcm tak pernah makan 8 tahun. And than agak lama jugak aku kerja on the time mcm tu, kadang2 sampai 10jam, but bagi aku, the condition of working at the time is not suitable for me, because? suasana yang sangat kelangkabot, dan aku terpaksa kerja dibawah tekanan yang agak tinggi. Well kadang2 lain orang lain caranya. For sure, bagitau, aku pun ade perasaan..sbb aku rase aku jadi kuli anjing kat situ, so im make decision for change my time table go to 11pm - 8am..Hahaha...Thats we call Amir 'Izzat is burung hantu. Kadang2 belom tentu pukul 8pagi tu aku punch out, sekali sekala jadi nepal, 12jam aku kerja, keloh tak keloh, balik kerja tidur separa mati.

5 perkara yang tersemat di dada :

1) Kerja kat Mcd mengajar aku lot of erti kesabaran. Sebab bahagian aku dekat cashier, so nak tak nak terpakse layan kerenah customer yang pelbagai. Setakat maki hamun, customer angin, cakap muke aku mcm orang nak mati pon ade. Dan kenangan tu sampai sekarang aku tak lupe. 

2) Speciall ttg Mcd is, customer always right tau. Dan aku rasa tak ada restoran fast food yang sangat melayan kerenah customer dia bagai menatang minyak yang penoh? Faham? example aku bagi :

Situasi 1 : Give me one Big Mac ala carte, but without onion and pickles.

situasi 2 : Give me Mc Chiken, extra cheese. (?)

situasi 3 : I want a Chiken burger, but the "sayur" and the sos asingkan...(Kepalehotakkau)

Bila aku dapat order mcm ni kan, aku rasa mcm stupit gile. Fries tak nak garam, coke without ice, bubur plain, what so ever yang entah ape2 menyusahkan orang yang tukang buat. Dan bile aku ade kat kitchen...
for sure akan kene maki customer tu. Ragam! Please jgn order mcm kt kedai mamak!

3) Aku bertemu dengan kawan dan kenalan yang bermacam macam perangai dan karenah. Hahaha its all about memory, whos the name? Fizi, Aiman, Fahmi, Abg Herman, Kak Su, Kak Ros, Pija, Sham...Oh too many. Tak termasuk yang perangai mcm haram, event sampai melecet hati, semua tu mengajar aku erti "susah nyer cari duit".

4) Bila gaji dah masuk, tersenyum bibir ku ini sampai ke telinge. kadang2 puas, but baru kau tahu selama ni betapa penat lelah nye encik abah carik duit, hah sekarang kau dah rasa. Urat2 terkeluar di lengan tangan, Si urat merah melintas di biji mata. Yes, Allah please give me some teaching for a better life.

5) Lord of thanks for the memory. 45 hari mencari pengalaman, aku kenal erti persekitaran luar, aku belajar how to manage the fast food restorant & yang penting aku belajar buat pelbagai jenis berger..
hahah im love in it..

this is my position, but at Mcd u are not always at that place..
kadang2...bile tak ade orag yg buat beger, akan jadilah keadaan dimana :
Hye selamat dtg ke Mcdonalds, having here? order sir?
i want a triple cheese set large, thats all.
-
-
-
Can u wait for a while? i going to make your beger..
Sebab tak ade org kat kitchen, berlaku lah situasi ini.
dan tanpa disedari dah berato panjang customer tunggu...tu yg mengamok2 depan aku tu.

Kadang2 aku jadi runner...

POSITION.

lebih kot..

i will miss this place...? Eeeww..

My lovely office.

stand-by

bekepol-kepol dalam beg galas..

Nepal...

Ni super duper Nepal..

i miss u larr...

nak malan ape cakap?

aku da benti azmi take over aku...Thnks azmi, love u.

Aiman, fizi'....tonight we are young.


Bagitahu, pengalaman ni sangat berharga...












No comments:

Post a Comment