Sunday, January 30, 2011

Our Message Today Consists Of One Word : GO!!!

URGENT MESSAGE FROM EGYPT: (re-post if you can)
(Thanks to Shafiq Aizzat for share this information...)


by Jerrod Dunn on Friday, January 28, 2011 at 6:11pm
To all the people of world
The people in Egypt are under governmental siege. Mubarak regime is banning Facebook, Twitter, and all other popular internet sites Now, the internet are completely blocked in Egypt. Tomorrow the government will block the 3 mobile phone network will be completely blocked. And there is news that even the phone landlines will be cut tomorrow, to prevent any news agency from following what will happen.

 Suez city is already under siege now. The government cut the water supply and electricity, people, including, children and elderly are suffering there now. The patients in hospitals cannot get urgent medical care. The injured protesters are lying in the streets and the riot police are preventing people from helping them. The families of the killed protesters cannot get the bodies of their sons to bury them. This picture is the same in north Saini (El-Sheikh zoyad city) and in western Egypt (Al-salom). The riot police is cracking down on protesters in Ismailia, Alexandria, Fayoum, Shbin Elkoum, and Cairo, the capital, in many neighborhoods across the city.

 The government is preparing to crackdown on the protesters in all Egyptian cities. They are using tear gas bombs, rubber and plastic pullets, chemicals like dilutes mustard gas against protesters. Several protesters today have been killed when the armored vehicles of the riot police hit them. Officials in plain clothes carrying blades and knives used to intimidate protesters. Thugs deployed by the Egyptian Ministry of Interior are roaming the streets of Cairo, setting fire on car-wheels as means of black propaganda to demonize protesters and justify police beatings and state torture.



 All this has been taken place over the past three days during the peaceful demonstrations in Cairo and other cities. Now, with the suspicious silence of the local media and the lack of coverage from the international media, Mubarak and his gang are blocking all the channels that can tell the world about what is happening.

 People who call for their freedom need your support and help. Will you give them a hand?
The activists are flooding the net (youtube and other sites) with thousands of pictures and videos showing the riot police firing on armless people. The police started to use ammunition against protesters. 15-year old girl has been injured and another 25 year old man has been shot in the mouth. While nothing of these has appeared in the media, there is more to happen tomorrow. Will you keep silent? Will you keep your mouth shut while seeing all these cruelty and inhumane actions?

 We don’t ask for much, just broadcast what is happening


Written by: Mariam Hussien

Amir 'Izzat said : Our message today consists of one word, that is "GO!" that mean, we are telling president mubarak to go. egypt do not want you and your system of government. Prays and always du'a from Allah to hope, my friend MUHAMMAD IZZUDIN @ JUD will stand in good condition at egypt, go back to Malaysia if u are filling unsafety jud!...all your friend is too much miss u and woried of u..we are always support you..take care friend!



Assalamualaikum....Freedom,Justice & Truth.

Saturday, January 29, 2011

JEPONG...

                                             Kat sane patong duduk mcm ni nmpak biase jer...

                                                      cool nyer kalo dapat naek mcm ni...

                                            macam terbalek? tapi betol dah pintu masok tu...?

                                                             macam kereta mainan jer...

                                                                Good dog....hahahaha...

                                                            Bila suami ku pergi oversea.....


                                                Ni boleh buat rekaan  projek final ni...haha3...

                                                                    mcm ni pon Ader...

                                                                       ni lagi kreatif..?

                                                                setitik amat berharga....

                               baju anti kepanasan untuk sape2 yg rase mcm.....em...boleh la beli...

                                                   One set...u can stand under my umberella...

                                                               Petak? malaysia pon ade...

                                                         Complete...hahaha...melampau...

Welcome to Japan...Aligato Kozaimasy...


Teknologi teras pembangunan negara....
MALAYSIA BOLEH... P/S : Selamat Hari Wilayah...
Special : Amir 'Izzat :)



Friday, January 28, 2011

Gulai dapat nama. Ikan bawal dapat nama...


 Semua orang kenal kelapa tua. Tahu pula gunanya kelapa tua itu. Sangat penting dan sangat berguna kelapa tua ini dalam hidup manusia.

Namun begitu, kewujudannya tidak dipeduli dan tidak diendahkan orang. Kelapa tua tidak pernah menjadi topik perbincangan. Tidak pernah dikaitkan dengan apa-apa isu atau masalah. Kalaulah kelapa tua ini mempunyai emosi, tidak ramai orang yang akan dapat merasakan dan menyelami perasaannya. Itulah kelapa tua.




Kelapa tua pula tidak pernah susah hati kalau orang tidak mempedulikannya. Dia hanya tergantung di atas pokok dan terbuai-buai bila ditiup angin.

Tapi, lazimnya elok-elok kelapa tua itu tergantung di atas pokoknya sambil menikmati keindahan alam buana ini dari kedudukannya yang tinggi itu, datanglah orang menjoloknya dengan galah yang panjang. Tidak sabar menunggu kelapa tua itu jatuh sendiri. Bukannya selesa kena jolok-jolok macam tu.

Bila tangkainya sudah lemah setelah dijolok beberapa kali, maka gugurlah kelapa tua itu berpusing-pusing ke bumi. Gugur itu pula bukannya rendah. Bukan setakat lima atau sepuluh kaki tapi sampai empat puluh hingga lima puluh kaki. Bunyinya berdentum sampai ke tanah. Waduh! Kalau calang-calang buah, boleh berkecai. Kalau kepala orang, boleh bersepai otak!


Masalah kelapa tua ini tidak terhenti di situ sahaja. Ini baru muqaddimahnya. Dia dikutip dan kulit sabutnya dikoyak-koyak dan dibuang sedikit demi sedikit dengan parang cangkuk. Proses ini bukan sekadar sekali tetak. Berpuluh-puluh kali parang cangkuk itu menusuk ke dalam kulit sabutnya.Seksanya tak boleh nak cerita. Mula-mula sakit tusukan. Lepas itu sakit dikoyak dan disiat-siat. Ini berterusan sampai tempurung sahaja yang tinggal.

Bila dah sampai ke tempurung, maka tak apalah. Cantik juga rupanya. Keras dan bulat. Tetapi manusia bukan tahu hendak menilai seni yang seperti ini. Tempurung bulat yang cantik itu ditetak pula dengan parang dengan sebegitu kuat hingga terbelah dua di tengah-tengahnya. Maka tersembur dan mengalirlah air jernih dari dalam perutnya dan terdedahlah isinya yang putih bersih.
Bagi kebanyakan kehidupan yang lain, kalau sudah sampai ke tahap ini, maka selesailah riwayat hidupnya. Tetapi bagi kelapa tua, ini baru permulaan. Banyak lagi seksaan yang menanti.

Tak cukup dengan menyemburkan air dari dalam perutnya dan mendedahkan isinya, isinya yang putih bersih itu dipisahkan dari tempurung, diparut dan dikukur pula hingga menjadi lumat. Tempurungnya dibuang. Kadang-kadang di bakar. Bentuk asal kelapa tua sudah tidak ada lagi. Yang tinggal hanyalah isinya yang sudah lumat dikukur dan diparut.


Untuk menambah seksanya lagi, dituang pula air ke dalam isi parut itu, diramas-ramas dan diperah-perah. Alangkah seksanya. Kalau hendak dikirakan, ini sudah terkeluar dari batas-batas perikemanusiaan. Kemudian ia ditapis menjadi santan.Kelapa tua yang dulunya keras dan bulat kini sudah menjadi cecair yang putih.

Setelah itu, minyak dipanaskan dalam belanga. Bawang merah, rempah dan rencah-rencah yang lain ditumis. Bila sudah cukup kuning dituanglah santan tadi ke dalam belanga. Maka berpanasanlah santan itu hingga terkeluar minyaknya. Apabila sudah masak dan bau harumnya merebak keseluruh ceruk rumah, maka orang pun bertanya:

"Gulai apa tu? Sedap sangat baunya?"

Orang di dapur hanya menjawab, "Gulai ikan bawal."
Gulai dapat nama. Ikan bawal dapat nama.

Orang kata, "Oh! Sedap gulai ni.""Oh! Sedap ikan bawal ni."

Jasa kelapa tua tenggelam begitu sahaja. Perjalanan dan pengalamannya yang begitu panjang dan menyeksakan dari sebiji kelapa tua di atas pokok yang tinggi hingga ke belanga yang panas berbahang, tidak ada siapa yang ambil kira atau ambil peduli. Alangkah indahnya kalau kita dapat berjasa seperti kelapa tua ini. Jasa-jasa bukan untuk dipuji dan dipuja. Bukan untuk dikenang atau untuk mendapat nama, tapi untuk Tuhan. Biarlah jasa-jasa kita tidak nampak di mata orang, tapi ada dalam perhatian Tuhan.

cerita dari seorang sahabat saya :) menarik cerite ni kan ? 

MINIT MESYUARAT KELAB KEWANGAN DAN PERBANKAN ISLAM 3/DIS 2010

             
        MINIT MESYUARAT KELAB KEWANGAN DAN PERBANKAN ISLAM 3/DIS 2010

TARIKH        : 18 JANUARI 2011
MASA           : 5.15 – 6.30 PETANG
TEMPAT       : BILIK KULIAH 1.9


HADIR :
1) Pengerusi                                                  : Mohammad Faisal Bin Mohidin
2) Timbalan Pengerusi I                                 : Muhammad Rezal Bin Roslan
3) Timbalan Pengerusi II                                : Muhammad Firdaus Bin Rosle
4) Setiausaha Agong                                      : Muhammad Amir ‘Izzat Bin Rosli
5) Naib Setiausaha I                                      : Syazwani Binti Adnan
6) Naib Setiausaha II                                     : Nurul Afatin Binti Zainal
7) Setiausaha Kewangan I                             : Hosti Poterisa Binti Husman
8) Setiausaha Kewangan II                            : Ika Ilyana Nabila
9) Ketua Exco                                              : Muhammad Adam Bin Ahmad Sarbani
10) 11 Orang Exco (Mewakili pelbagai jawatan)
11) 6 Orang Ahli Jawatankuasa setiap semester


TIDAK HADIR :
1) Nor Baitie Binti Razaob @ Razab (Exco Kebajikan & Sosial)


AGENDA MESYUARAT
1. Ucapan Pengerusi
- Pengerusi memberi ucapan dan mengalu-alukan kehadiran ahli MT dan semua Exco.
- Pembentangan agenda diserahkan kepada setiausaha.


2. Pembentangan agenda yang tersenarai dalam memo panggilan mesyuarat :


2.1 Cadangan rekaan Logo, Misi, dan Visi Kelab.
2.1.1 Ahli Jawatankuasa setiap semester berperanan untuk memastikan setiap kelas mengikut semester menghantar sekurang-kurangnya satu rekaan logo,misi,dan visi kelab.
2.1.2 Perlu diserahkan kepada pengerusi kelab pada 25 Januari 2011.


2.2 Persetujuan rekaan baju korporat.
2.2.1 Memerlukan suara majoriti setiap kelas untuk mewujudkan baju korporat DIB.
2.2.2 Ahli Jawatankuasa setiap semester berperanan untuk memastikan setiap kelas mengikut semester menghantar sekurang-kurangnya satu rekaan.
2.2.3 Tiada spesifikasi warna yang ditetapkan.
2.2.4 Rekaan perlu diserahkan kepada pengerusi kelab pada 25 Januari 2011.


2.3 Penstrukturan semula aktiviti yang akan dirancang (Kelab & Jabatan).
2.3.1 Menyenaraikan semua aktiviti dan kertas kerja yang telah dibuat.
2.3.2 Aktiviti yang ingin dibuat berpandukan tarikh-tarikh dalam cadangan takwim aktiviti pelajar tahun 2010 Jabatan Hal Ehwal Pelajar agar tidak bertimpa dengan aktiviti organisasi lain.
2.3.3 Perbincangan lanjut bersama MT Kelab DSK dan wakil MT Kelab DIB pada 19 Januari 2010.


3. ‘Post mortem’ perjumpaan mingguan kelab :


3.1 Masa dan waktu yang bersesuaian.
3.1.1 Majlis Tertinggi Kelab bersepakat bagi mengubah masa untuk mengadakan perjumpaan ahli kelab, iaitu asalnya dari pukul 8.00-11.00 malam kepada pukul 9.00-11.00 malam.
3.1.2 Diadakan dua kali dalam tempoh sebulan.
3.1.3 Arahan berkuatkuasa bermula 18 Januari 2011.


3.2 Pakaian dan kondisi penyaman udara di DSU.
3.2.1 Pakaian yang diwajibkan bagi pelajar wanita ialah baju kurung dan baju yang bercirikan muslimah.
3.2.2 Ahli Jawatankuasa setiap semester berperanan untuk mengingati setiap pelajar sebelum hadir ke perjumpaan berkaitan peraturan pemakaian dan teguran akan disusuli oleh pengerusi dan exco disiplin dan perhubungan luar semasa perjumpaan.
3.2.3 Pelajar digalakkan untuk memakai pakaian tebal ataupun baju sejuk bagi mengawal kondisi penyaman udara yang terlalu sejuk.
3.2.4 Peraturan berkuatkuasa bermula 18 Januari 2011.


3.3 Susunan tempat duduk semasa perjumpaan.
3.3.1 Bercampur untuk semua semester.
3.3.2 Di bahagian hadapan adalah untuk pelajar lelaki dan diikuti oleh pelajar perempuan di bahagian belakang.
3.3.3 Kedudukan MT adalah bebas, namun dalam keadaan yang diketahui oleh pengerusi kelab.
3.3.4 Perubahan berkuatkuasa bermula 18 Januari 2011.


3.4 Kehadiran setiap kali perjumpaan.
3.4.1 Tindakan perlu diambil terhadap pelajar yang kerap kali tidak menghadiri perjumpaan kelab.
3.4.2 Tindakan akan diambil dan susulan dibawa kepada penasihat kelab.
3.4.3 Tindakan berkuatkuasa bermula 18 Januari 2011.


3.5 Ahli kelab bebas keluar dari dewan dan pulang tanpa pemberitahuan.
3.5.1 Cadangan menyediakan wakil untuk menjaga pintu keluar masuk Dewan Syarahan Utama semasa aktiviti perjumpaan.
3.5.2 Tindakan diserahkan kepada exco disiplin dan perhubungan luar.


3.6 Giliran Exco-exco untuk membuat aktiviti semasa perjumpaan.
3.6.1 Jadual secara bergilir bagi exco yang terlibat untuk aktiviti perjumpaan akan diberitahu selewatnya seminggu awal oleh pengerusi sebelum perjumpaan diadakan.


3.7 Keperluan pengisian semasa perjumpaan.
3.7.1 Majlis pembukaan dan penutupan perlu dimulakan dan diakhiri dengan bacaan doa. Tindakan oleh exco kerohanian dan moral.
3.7.2 Menitik beratkan berkaitan kerohanian dan moral setiap ahli, cadangan seperti nyanyian lagu-lagu semangat ataupun bacaan asma’ul husna sebelum program bermula.


4. Isu berbangkit (sumber : hadirin mesyuarat)


4.1 Papan kenyataan DIB di Jabatan Perdagangan perlu dikemaskinikan.
4.1.1 Papan kenyataan tidak berfungsi dan terlalu lama diabaikan begitu sahaja.
4.1.2 Tindakan untuk mengemaskini diserahkan kepada exco tugas-tugas khas.
4.1.3 Perubahan berkuatkuasa bermula 18 Januari 2011.


4.2 Kegunaan yuran dan aliran penggunaan wang yang dikutip oleh wakil setiap kelas DIB bernilai RM 10.
4.2.1 Timbul isu daripada pelajar semester 1 dan 2.
4.2.2 Penjelasan dari setiausaha dipersetujui oleh pengerusi dimana dana tersebut digunakan bagi tujuan program-program yang akan diadakan oleh kelab ataupun Jabatan Perdagangan serta tujuan fotokopi dan sebagainya.
4.2.3 Segala permohonan penggunaan rujuk sepenuhnya kepada Pengerusi dan Setiausaha Kewangan.


4.3 Perbincangan baju korporat yang akan direka.
4.3.1 Dinasihatkan terlebih awal agar hendaklah menepati saiz ukuran yang betul. Tidak mengulangi kesilapan yang lepas.
4.3.2 Turut dicadangkan untuk direka khas dalam bentuk ukuran “muslimah”.


4.4 Proses pengukuran blezer.
4.4.1 Isu sensitif bagi pelajar perempuan terutamanya dari segi proses pengukuran oleh pegukur lelaki.
4.4.2 Saiz ukuran yang tidak semestinya mengikut bentuk tubuh.
4.4.3 Tindakan oleh pengerusi untuk diusulkan kepada penasihat program.


4.5 MT dan Exco-exco Kelab diminta berperanan dan memberikan kerjasama.
4.5.1 Kehadiran perlu lebih awal dari ahli biasa semasa perjumpaan diadakan.
4.5.2 Menepati masa semasa mesyuarat MT diadakan.
4.5.3 Setiap jawatan exco diminta menyiapkan satu kertas kerja.
4.5.4 Tindakan dan arahan dari ketua exco.


4.6 Memerlukan penjelasan bagi pemakaian songkok, kemeja dan kasut bagi pelajar lelaki.
4.6.1 Tiada keputusan muktamad bagi isu ini dan ia dibawa kepada penasihat untuk memutuskannya.


4.7 Profil Diploma Islamic Banking di laman sosial Facebook.
4.7.1 Dinasihatkan untuk digunakan bagi tujuan yang betul.
4.7.2 Tidak menghantar post yang tiada kaitan dengan DIB.
4.7.3 Isu dibawa kepada penasihat untuk tindakan.


4.8 Penstrukturan carta organisasi kelab selepas kehadiran pelajar semester 5 yang pulang dari latihan industri.
4.8.1 Memerlukan suara majoriti untuk menentukannya.
4.8.2 Segala pembubaran rujuk kepada penasihat.


4.9 Penggunaan bahasa yang formal dan sopan semasa mesyuarat dan perjumpaan.
4.9.1 Teguran agar setiap perjumpaan dan mesyuarat menggunakan bahasa yang formal dan sopan semasa pertuturan ucapan mahupun pembentangan.


5. Penutup
Pengerusi menyimpulkan semua perkara berbangkit dan menyenaraikan nama yang akan hadir untuk perjumpaan bersama MT Kelab DSK pada 19 Januari 2011 sekaligus mengucapakan terima kasih kepada semua MT dan Exco-exco yang hadir. Mesyuarat diakhiri dengan tasbih kifarah dan surah Al-Asr. Mesyuarat ditangguh pada jam 6.40 petang.




Disediakan Oleh :




..................................................
(Muhammad Amir ‘Izzat Bin Rosli)
Setiausaha,
Kelab Kewangan Dan Perbankan Islam
Politeknik Sultan Idris Shah




Disemak Oleh :




..................................................
(Mohammad Faisal Bin Mohidin)
Pengerusi,
Kelab Kewangan Dan Perbankan Islam
Politeknik Sultan Idris Shah




Disahkan Oleh :




..................................................
(Amirudin Bin Mohd Salim)
Penasihat,
Kelab Kewangan Dan Perbankan Islam
Politeknik Sultan Idris Shah

Saturday, January 22, 2011

J0285926...

Dapat msg dari GPMS :


(no subject)

Saiful Kokoi January 22 at 2:45am Reply • Report
SALAM !! ,rakan2 sekalian dimohon untuk: Buka komputer/laptop anda pada direktori C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10, cari gambar bernama J0285926 . Anda akan temukan gambar Lambang/bendera zionis Israel lengkap (persis dengan warna aslinya) dengan lilin (sarana ibadah mereka). HAPUSKAN ! Gambar tersebut ada disemua PC di seluruh dunia.SEBARKAN SEMAMPUNYA

Friday, January 21, 2011

Kehilangan seorang ahli kerabat.


AL-FATIHAH..

سْــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي

Semoga Roh nya ditempatkan dikalangan orang-orang beriman...

Ya Allah, ampunilah dosanya, limpahilah rahmat kepadanya, selamatkanlah dia dan maafkanlah kesalahannya, muliakanlah kedudukannya, luaskanlah tempat tinggalnya mandikanlah dia dengan air salji dan air sejuk. Dan bersihkanlah dari segala kekotoran dosanya sebagaimana dibersihkan pakaian yang putih dari segala kekotoran. Dan gantikanlah rumahnya dengan rumah yang lebih baik dan ahli keluarga yang lebih baik serta pasangan yang lebih baik. Masukkanlah dia ke dalam syurga dan lindungilah dia dari azab kubur serta ujiannya. Dan jauhilah dia dari azab neraka.

Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia. Maka Maha Suci (Allah) yang di tangan-Nya kekuasaaan atas segala sesuatu dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan.



Allahyarham Amrey Alaui (Abeja) Kembali ke Rahmatullah 20 JANUARI 2011 Semoga Rohnya dicucuri Rahmat oleh Allah S.W.T...Amin.




Keratan akhbar 21 Januari 



Takziah buat keluarga, sanak saudara dan kaum kerabat . . . 

Monday, January 17, 2011

Aku selalu pakai dekat jari telunjuk la ? er...

Memakai Cincin Mengikut Islam

"Assalamu'alaikum Muslimin dan Muslimat Sekalian! 

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Saw. Nabi Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari : -

1] jari manis 
2] jari kelingking (anak jari) 

Dan jangan memakai pada jari 
1] jari tengah 
2] jari telunjuk 

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s. 

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan. 

Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. dapatlah kita pahala. 

Wallahu a'lam 

Assalamualaikum....(copy untuk  kongsi pengetahuan)

Pemimpin Mengikut Islam :

1. Niat Yang Ikhlas
Apabila menerima suatu tanggung jawab, hendaklah didahului dengan niat sesuai dengan apa yang telah Allah perintahkan. Iringi hal itu dengan mengharapkan keredhaan-Nya sahaja. Kepemimpinan atau jabatan adalah tanggung jawab dan beban, bukan kesempatan dan kemuliaan.

2. Lelaki
Wanita sebaiknya tidak memegang tampuk kepemimpinan. Rasulullah Shalallahu’alaihi wa sallam bersabda, “Tidak akan beruntung kaum yang dipimpim oleh seorang wanita (Riwayat Bukhari dari Abu Bakarah Radhiyallahu’anhu).
3. Tidak Meminta Jabatan
Rasullullah bersabda kepada Abdurrahman bin Samurah Radhiyallahu’anhu, ”Wahai Abdul Rahman bin Samurah! Janganlah kamu meminta untuk menjadi pemimpin. Sesungguhnya jika kepemimpinan diberikan kepada kamu kerana permintaan, maka kamu akan memikul tanggung jawab sendirian, dan jika kepemimpinan itu diberikan kepada kamu bukan karena permintaan, maka kamu akan dibantu untuk menanggungnya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

4. Berpegang Dan Konsisten Pada Hukum Allah
Ini salah satu kewajiban utama seorang pemimpin. Allah berfirman, ”Dan hendaklah kamu memutuskan perkara diantara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka.” (al-Maaidah:49). Jika ia meninggalkan hukum Allah, maka seharusnya dilucutkan daripada jabatannya.
5. Memutuskan Perkara Dengan Adil
Rasulullah bersabda,”Tidaklah seorang pemimpin mempunyai perkara kecuali ia akan datang dengannya pada hari kiamat dengan keadaan terikat, entah ia akan diselamatkan oleh keadilan, atau akan dijerumuskan oleh kezalimannya.” (Riwayat Baihaqi dari Abu Hurairah dalam kitab Al-Kabir).

6. Senantisa Ada Ketika Diperlukan
Hendaklah selalu membuka pintu untuk setiap pengaduan dan permasalahan rakyat. Rasulullah bersabda,”Tidaklah seorang pemimpin atau pemerintah yang menutup pintunya terhadap keperluan, hajat, dan kemiskinan kecuali Allah akan menutup pintu-pintu langit terhadap keperluan, hajat, dan kemiskinannya.” (Riwayat Imam Ahmad dan At-Tirmidzi).

7. Menasihati Rakyat
Rasulullah bersabda,”Tidaklah seorang pemimpin yang memegang urusan kaum Muslimin lalu ia tidak bersungguh-sungguh dan tidak menasihati mereka, kecuali pemimpin itu tidak akan masuk syurga bersama mereka (rakyatnya).”

8. Tidak Menerima Hadiah
Seorang rakyat yang memberikan hadiah kepada seorg pemimpin pasti mempunyai maksud tersembunyi, entah ingin mendekati atau mengambil hati. Oleh karena itu, hendaklah seorang pemimpin menolak pemberian hadiah dari rakyatnya. Rasulullah bersabda,” Pemberian hadiah kepada pemimpin adalah pengkhianatan.” (Riwayat Thabrani).

9. Mencari Pemimpin Yang Baik
Rasulullah bersabda,”Tidaklah Allah mengutus seorang nabi atau menjadikan seorg khalifah kecuali ada bersama mereka itu golongan pembantu, iaitu pembantu yang menyuruh kepada kebaikan dan mendorongnya kesana, dan pembantu yang menyuruh kepada kemungkaran dan mendorongnya ke sana. Maka orang yang terjaga adalah orang yang dijaga oleh Allah,” (Riwayat Bukhari dari Abu said Radhiyallahu’anhu).

10. Lemah Lembut
Doa Rasullullah,’ Ya Allah, barangsiapa mengurus satu perkara umatku lalu ia mempersulitnya, maka persulitlah ia, dan barang siapa yang mengurus satu perkara umatku lalu ia berlemah lembut kepada mereka, maka berlemah lembutlah kepadanya.
11. Tidak Meragukan
Rasulullah bersabda,” Jika seorang pemimpin menyebarkan keraguan dalam masyarakat, ia akan merusak mereka.” (Riwayat Imam Ahmad, Abu Dawud, dan Al-hakim).

12. Terbuka Untuk Menerima Idea & Kritikan
Salah satu prinsip Islam adalah kebebasan bersuara. Kebebasan bersuara ini adalah platform bagi rakyat untuk memberi idea atau kritikan kepada kerajaan & pemimpin agar sama mengembling tenaga & ijtihad ke arah pembentukan negara yang maju. Saidina Abu Bakar berucap ketika dilantik mnjdi khalifah, beliau menegaskan “..saya berlaku baik, tolonglah saya, dan pabila saya berlaku buruk, betulkan saya..”, manakala Khalifah Umar pernah ditegur oleh seorg wanita ketika memberi arahan di masjid, dan beliau menerima teguran tersebut.
Sebagai penamat posting ini, saya membocorkan tujuh kualiti untuk menjadi pemimpin yang baik oleh Tun Dr. Mahathir:
  • Seorang pemimpin yang baik tidak semestinya merendah diri tapi sekurang-kurangnya tidak bercakap besar.
  • Beliau mesti bersedia menerima tanggungjawab tetapi tidak boleh terlalu mendesak dan berkeras dalam memimpin.
  • Beliau tidak harus menyalahkan orang lain bagi kegagalan tetapi mengakui kelemahan diri serta tidak harus menuding jari atau mencari seseorang untuk dipersalahkan.
  • Beliau harus bersikap luhur dan tidak pentingkan pujian dan kemasyhuran.
  • Beliau patut tahu bagaimana mengendalikan pengikutnya begitu juga pihak atasan serta perlu sensitif dengan sensitiviti orang lain.
  • Beliau patut bersedia melakukan apa yang diharapkan oleh orang lain untuk beliau laksanakan serta mendukung slogan kepemimpinan melalui teladan.
  • Beliau perlu bijak dan lebih pintar sekurang2nya berbanding orang yang berada di bawah pimpinannya.
Wassalam..