Tuesday, August 30, 2011

Dalam Hati Allah Sahaja Yang Tahu...

Assalamualaikum....Salam Shawal, Salam Aidilfitri, Alhamdulillah...panjang lagi umur aku untuk berkongsi cerita kat blog ni, jari jemari asyik memanggil keypad laptop jer...Selesai sudah Hari Raya Pertama, 1001 kenangan pada tahun ni...apa yang nak aku kongsi yakni perasaan menyambut hari raya di kelantan tanpa seorang sepupu yang mmg rapat dari kecil lagi....bermanja bersama, ianya seperti tidak lengkap tanpa Allahyarham Zulfadzli Md Nor...Hati sebak seketika semasa menziarahi kubur arwah...melihat tanah yang masih merah dan subur seolah2 baru digembur2kan....Namun disebalik bacaan yasin, aku menahan sebak dan kuatkan hati, tambah lagi melihat adik2 arwah yang begitu tenang redha dengan pemergian abang tersayang...Mak dan ayah arwah begitu tenang, namun sayu seketika apabila melihat baju raya arwah yang dipakai oleh ayah arwah sendiri....Suasana di kubur tenang dan tidak putus2 mulut dan hati ini memanjatkan doa dan bacaan surah yasin kepada arwah....

Ayah arwah yang termenung melihat pusara anak tersayang...
yang merupakan anak harapan dalam keluarga...

Dari apa yang diceritakan oleh ayah dan emak arwah....sungguh sedih dan menginsafkan....tragedi sebelum arwah meninggal benar2 menyentuh perasaan....

-Menurut cikgu arwah, sebelum pulang ke sekolah, terdapat tazkirah berkaitan akhir Ramadhan, dan mendoakan agar berjumpa lagi pada Ramadhan akan datang....

-Selepas tamat tazkirah, Arwah sempat bergurau senda dengan rakan2 bahawa, apabila aku mati nanti, korang usunglah jenazah aku ke kubur ramai2 yer...

-Arwah pada hari itu hanya membawa sebuah Al-Quran sahaja ke sekolah...sangat pelik..

-Arwah kelihatan seolah2 mengejar masa@mengejar sesuatu perkara, kerana pada kejadian kemalangan tersebut, ianya berlaku pada 2.15ptg, yang berlaku 1km sebelum sampai ke rumah arwah. Sedangkan menurut cikgu dan keluarga arwah, selalunya 2.30ptg arwah baru gerak pulang ke rumah...

-Kemalangan yang berlaku menyebabkan darah tanpa henti keluar dari telinga arwah...baju sekolah,tie masih lengkap...Hanya stokin terkoyak sedikit. Adik arwah adalah ahli keluarga yang pertama melihat jenazah arwah terlantar dalam keadaan begitu menyayat hati....

-Jenazah di usung oleh sahabat2 arwah, dan dibawa ke tanah perkuburan kg.Belukar yang jaraknya kira2 1KM setengah...tanpa menggunakan van jenazah, kerana memegang amanat arwah "Apabila aku mati nanti, korang usunglah jenazah aku ke kubur ramai2 yer..."


"Penceritaan semula oleh ayah arwah..."

Mudah2an Allah mencucuri rahmat kepada Allahyarham..
tidak putus2 doa dipanjatkan kepada arwah, semoga tenang berada disana..
Allah lebih menyayangi....


Aku tak dapat menahan sebak sebab tak dapat bertemu dengan arwah utk kali terakhir,
bahkan tak dapat melihat jenazah arwah pun...Arwah pergi begitu sahaja (24/8/2011)...
Lihat darah yang mengalir....
Dalam Hati Allah Saja Yg tahu...


Allah mengingatkan kita dalam ayat-Nya, “Katakanlah : ‘Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.“ (QS. Al-Jumu’ah [62]: 8)


Kubur Atuk...(gambar atas)
Aku dapat merasakan bahawa keadaan trauma adik arwah masih tidak dapat hilang...
Namun kelihatan tetap redha dan berserah...
Lain pulak dengan adik arwah paling bongsu, darjah2, seolah2 tiada apa yang berlaku..
hanya sedih seketika..Mungkin masih kecil, dan tidak mengerti erti sebuah kehilangan....

Semoga kita sentiasa reda dengan ujian Allah dan bersyukur di atas segala nikmatnya. .....


"Lahirnya manusia disambut dengan azan, Matinya manusia diiringi dengan solat..

Alangkah singkatnya hidup ini.."



Amir 'Izzat
Kota Bharu,Kelantan.
30/8/2011, Raya Pertama,

No comments:

Post a Comment