Saturday, June 18, 2011

Mari Menariee....!!!

Assalamualaikum.....Wow!! Tajok post hebat giler...sejak biler mamat ni layan mari menari ni wei!!! Kecoh lar satu flat agaknyer kan...Eleh...Korang ni cepat sangat mencarot melatahnyer!...Tajok jer..mari menari...engat aku layan ke kejadah crite macam tu? Halamak Astro Ria...baru jer kene tego pasal AKADEMI PANTASIA...Engat adelar perubahan sikit..ini tak!! Diajak plak aku menari....OK! Macam biase peserta terdiri daripada mak cik, pak cik dan sewaktu dengannyer lah....aku tak tgok pon....so tak berape nak cam umor peserta....yang aku tau ade jantan, ade betine....Tak yah pakai tudung pon boleh masok....Eh! Ape aku cakap neh....Janji ade bakat sikit2...comel2...gebu2....Ok...anda layak masok MM...WHAT!


"OMG! Saya seolah2 bermimpi dapat masok rancangan ni! thanks Astro kerana pilih kami be2..kan bang!.."
"Ye..betol tu sayang!...kami akan buktikan yang kami boleh menari!! WEEEEHAAA!....(TradeMark)


Macam ni lah yer....Anak mude macam aku ni pon ade naluri ade perasaan juge....agak2 lar nyer nak menari Bubu Ca Ca depan mate aku...ayah aku...mak aku...adik aku perempuan yang belum baligh tu...Tak senonoh lar kawan....Kalau nak buat Kuak Lentang ker...Hip Hip Horey ker, Poco-Pocong 4x100 sekalipon ker.. Rakyat Malaysia Khususnya masyarakat Islam tak larang pon wei...CUME...Buatlah di tempat yang tak de orang nampak....Contoh nyer utk pasangan suami isteri...buat atas katil....Contoh macam remaja macam kite2 ni...buat dalam bilik air ker...dekat ruang tamu time semua dah pi keje ker...KAN TAK DER ORANG NAMPAK TU!!! Ntah ape2 lar Astro ni...Takkan lar isu-isu macam tu nak ditegor jugak? 

Hadis Nabi saw:

مرها فلتجعل تحتها غلالة ، إني أخاف أن تصف حجم عظامها
“Suruh isterimu meletakkan pakaian disebalik pakaian luar, kerana aku takut ia menampakkan bentuk tubuhnya.” (Hr Ahmad)

So kite dapat tafsirkan bahawe?? Menampakkan bentuk tubuh disebalik pakaian pun haram, bagaimana lah pula menggerakkan bahagian dada dan pinggul dihadapan lelaki?

kalau Masyarakat komuniti Islam khususnya tidak menegur perbuatan macam ni...Seolah2 kita merdhai kemungkaran yang berlaku depan kaca tv tu kan??? Ni tgok kat bawah ni...

Redho ker tepakse ni? Pelan sikit kak...up down...oyeah! oyeah...

Ade yang kate Hukum Mari Menarieee ni MAKRUH?? Erm....macam mane plak tu yer? 

"Alar mer...dorang menari bukannyer minom arak! bukan telanjang pon..ko ni Old people lar.."

Aku tak boleh nak keluarkan dalil lah yer....aku pon bukan sehebat macam korang...So, jom! kite menari belaja same2...InshaAllah sambil bace..dapat kite menambah (+) Ilmu yang tak berape nak banyak ni kan... Hekeleh...kerek betol mamat neh...

Ulama Syafie mensyaratka pengharusan menari bagi lelaki dan perempuan sekiranya tidak ada pergerakan lemah gemalai. Kalau ada pergerakan sedemikian , maka hukumnya haram kepada lelaki kerana seperti perbuatan khunsa dan perempuan dikhalayak lelaki kerana boleh membawa fitnah.Adapun bagi mazhab hanafi, maliki, hambali dan al-Qaffal, mereka mengatakan asal hukum menari adalah makruh. Ini kerana menari adalah perkara yang hina dan menjatuhkan maruah. Mereka menyatakan hadis tarian orang habsyah itu adalah maksudnya bermain senjata. Ini berdasarkan hadis berikut:ويلعبون عند رسول الله بحرابهم“Mereka bermain tombak di hadapan Rasulullah saw.” (Hr Muslim – sahih)


Hukum makruh adalah sekiranya tidak disertai perkara yang haram seperti minum arak, buka aurat dan sebagainya. Jika ada maka semuanya mengatakan haram. 

Islam telah menegah wanita menghentak kakinya dihadapan orang lelaki...

Firman Allah swt:ولا يضربن بأرجلهنImam Qurtubi mentafsir ayat ini “Jangalah wanita itu menhentak kakinya ketika berjalan untuk memperdengarkan bunyi gelang kakinya. Memperdengarkan bunyi perhiasan adalah seperti menunjukkan perhiasan (aurat) malah lebih dahsyat. Tujuannya adalah melindungi."Imam az-Zujaj berkata “Mendengar bunyi perhiasan (gelang kaki) lebih menaikkan syahwat dari menunjukkan perhiasan”# mana lebih yang lebih menaikkan syahwat? Perempuan yang mendengarkan bunyi perhiasannya atau yang melengang lenggok tubuh badannya dihadapan orang lelaki?Kesimpulan: Jelas sekali wanita menari dengan lemah gemalai dan meliukkan tubuh badannya adalah perkara yang ditegah sama sekali. Menontonnya adalah dilarang berdasarkan Firman Allah:قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم“Katakan kepada orang beriman hendaklah menjaga pandangan mereka.” (30 : an-Nur)

Alhamdulillah....betambah ilmu malam ni....Kite manusia islam....pandai2 lah jage adab kita sebagai orang islam...Amaran utk Astro Ria...Sudah2 lar korang buat rancangan yang terkutuk macam tu...memang aku dengar undian didermakan kepada rumah anak2 yatim dan sebagainyer...Alhamdulillah...gembira anak2 yatim yang terpilih tu...tapi aku rasa Matlamat itu tidak menghalalkan cara...Banyak lagi cara lain kan...So, Aku dan komuniti Islam yang lain tegas mengatakan tidak kepada rancangan Mari Menari, atau omputih cakap lets dance togeder2...dan senasib dengannyer....Hentikanlah....Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment