Thursday, June 9, 2011

Kita Manusia Biasa.....

Assalamualaikum...Malam ni tibe2 rase ter "point" utk menulis tentang sebuah persoalan yang timbul dari status FB kawan aku ni, Mohd Nazrien namanya....Statusnya berbunyi :


Assalamualaikum..pda pndgn anda..cmne nk seimbangkan pelajaran,,ibadah n persatuan2 supaya kita blh cemerlang dlm ketiga tiga perkara ni..minx pndgn :)


Aku bukan lah orang yang pakar dalam motivasi sangat...sedangkan aku sendiri tunggang tebalik ada hati pulak nak menasihati orang. Tak lah begitu...Tolong jangan jumudkan fikiran kita. Orang bertanye, kita jawablah dengan hati yang ikhlas dan terbuka. Memang kadangkala mulut aku bercakap, tapi tak selari dengan perbuatan aku. Siapa yang sedar, dia mengerti apa yang aku cakapkan. Tapi tidakkah diri kita sendiri berfikir, kalau sering memandang rendah terhadap diri kita sendiri, sampai bila kita nak puas? Bersyukurlah... kita berejam jam menghadap laptop...Lapar jer makan tak ingat dunia...boring jer keluar jalan2...Cube toleh kebelakang??? Nampak tak kanak2 x cukup makan, Kesakitan menyelubungi badan, kemiskinan,dan lain2.. Oh...banyak sangat yang kurang...Lalu kita yang complete ni sangat lah perlu utk bersyukur kepada Allah.

Patah balik kepada status FB Nazrein tadi...Pada Sudut Pandang aku... PELAJARAN,IBADAH,PERSATUAN...Kenape ibadah ditaruk di tempat ke2? Oh..Mungkin tak disengajekan...hehe...Macamnilah...Aku ambil pengalaman aku sendiri time Study kat PSIS sekitar semester ke3 baru2 ni. Alhamdulillah...Keputusan peperiksaan akhir memihak kepada aku, Allah memakbulkan doa dan harapan aku selama ini. (Kombinasi lah ni konon?)

Aku nak cube "typing flash back" dalam 1 perenggan merangkumi Peranan aku sbagai seorang pelajar, Peranan seorang sahabat, Peranan seorang ahli JPP, Peranan seorang Setiausaha Kelab dan yang lebih penting, Peranan seorang Manusia biasa!!!

TAPI.......Aku tak terdaye nak ingatkan kembali waktu demi waktu....bukan tak suke nak berkongsi cerite...tapi suka dan duka itu....biarlah rahsie...hahaha..merapu...


Yer...memang kadang2 terkeliru jugak mcm mane nak seimbangkan antara pelajaran, ibadah dengan persatuan...bagi aku benda ni tak boleh nak dihuraikan melalui perkataan lar azrein, tapi kene rase dulu! Soal kate lidah boleh bohong, soal rase lidah tak boleh bohong...so tak mustahil kadang2 terkeluar jugak ayat yang tak berape nak sopan dalam hati kita sendiri sebab ape?? Sebab manusia itu ada perasaan......5 perkara basic kita tanamkan dalam hati disamping ibadah2 yang lain...ini pandangan aku :

PERTAMA : Elakkan diri kita daripada menggilakan kepada kuasa. "Jangan bercita-cita menjadi terkenal kerana akibatnya adalah kesusahan, kesedihan dan kegelisahan". Open dengan ayat dari la-tahzan ni ok? 
BERCITA-CITA!

KEDUA : Diam itu kadangkala lebih baik. Senyum bila perlu...Jujur dengan diri sendiri...Open jugak dengan ayat ni ok? KADANGKALA!

KETIGA : Siapa kawan-kawan anda? dan Siapa kawan baik anda? Hati2 sebab kawan akan mempengaruhi tindakan dan kelakuan anda...tak mustahil aku jadi sekejap sekejap gile sekejap sekejap serius gare2 kawan2 aku semuanya yg berperangai pelik...biaselah tu...Manusia...Hidup akan ceria dengan gurauan.. So, yang ke3 ni, hightlite kan pada SIAPA KAWAN2 ANDA!

KEEMPAT : Jangan masukkan setiap peristiwa ke dalam hati. Yang berlalu tu, biarlah berlalu... pandang kedepan..jangan coba utk menoleh kebelakang..tapi!! Pandanglah kebelakang sekejap! utk kita lebih sedar dengan apa yang dah berlalu...ambek pengajaran dan ambek inti yang penting utk perjalanan yang lebih mara ke hadapan itu tadi. Dan Pandanglah kebawah bila kita sudah berada diatas. Lalu sewajarnya yang akan terkeluar di mulut kita ialah Syukur Alhamdulillah. Ingat kepada ayat JANGAN MASUKKAN SETIAP PERISTIWA KE DALAM HATI!

KELIMA : Bermurah hati, tolong menolong dan bersedekah :) Sebabnyer kita dapat rasekan yang kita ni lebih beruntung dari orang lain, Betol tak? ....So, kenape nak kedekut sangat? Rezeki itu datang dari Allah... Sedekah dan berbuat baik kepada orang lain itu, akan melapangkan dada kita.... ingat...KITA LEBIH BERUNTONG DARI ORANG LAIN...

p/s : Sahabat aku ni bukanlah calang2 orang...dia ni berjawatan juga...dia dah rase macam2 pengalaman...bahkan aku sendiri mencedok ilmu dari dia, kami kadangkala bertukar2 pendapat dan meluahkan perasaan bersama2...jika terserempak di susur gajah...macam2 perkara kami bercerita.. kita manusia biase azrein...nafsu tetap ada, kesilapan apakan lagi...namun yang pasti Allah tetap bersama kita.... :) semoga berjaya kawan...

persahabatan ini hanya hati dengan hati saje, 
yang lebih memahaminyer....

Amir 'Izzat azren..aku rase kite x perlu memakse diri kita, buat sedaya yg mampu, jgn terlalu obses dengan kuasa, pelajaran still no1, ibadah 1 kewajipan..motivasi kene tinggi dan yg penting bersabarlah dengan semua dugaan...manusia tak lari dari kesilapan dan dosa. kematangan kita tak terletak pada umur semata2, tapi akal fikiran, pertuturan dan tingkah laku kita yg dapat membantu kita mencapai cita2..

about an hour ago ·  ·  1 person

No comments:

Post a Comment