Tuesday, June 7, 2011

Harta Karun Terbaik!!! TOP5 Milik Abah.

Assalamualaikum...Al-Kisah pada malam ini Abah aku menggali harta karun yang tersimpan lama di lokasi "x" dalam rumah ni...Agaknyer untuk menambah koleksi lagi lar kot...Dan sangkaan aku memang tepat!...kali ni koleksi terbaru dari abah merupakan sesuatu harta yang "berkemungkinan besar!" sangat bernilai tinggi...
Bile Abah cakap abah jumpa harta karun....aku pon berlari tengok....dan..


"Waaaaaaaaahh....Mane abah dapat ni bah!!!!"


INFO :
10 Keping Wang Syiling dari United States of America dan Republica Mexicana. 
Sekitar Tahun 1734,1801, & 1817. Kini berusia 277 Tahun. Nak mengatekan yang ianya Perak...macam ia! Tapi setakat ni belum pergi periksa lagi isi logam nya dan keberangkalian..ianya hanya Tembaga!. Berat dia boleh tahan ar...Sama dengan berat 5keping duit 50sen Malaysia. Dan bulat dia besar lagi dari 50sen.
Pada firasat aku, nilai sejarah yang ada dalam duit duit syiling ni amat tinggi nilai dia. 
Entah berapa lar nilainya sekarang...Tapi x mustahil langsung kalau mencecah Ratusan Ribu untuk dijual sekaping?


Ini antara yang paling klasik dan paling antik bagi aku....
Syiling ni agak menonjol dari 9 syiling yang lain...
United States Of America sekitar tahun 1817. Belakang dia tertera : "FERDIN VII"
Bagi aku harta ni memang sangat bernilai....277 Tahun telah berlalu..dan ianya masih bersinar...Peliknya bagaimana duit ini ditemui di sekitar Malaysia ek..


Aku teliti betol2 lambang duit ni...
ternyata penuh dengan nilai sejarah dan makna tersendiri..


Abah tak berhasrat untuk menjual syiling ni...Yer! memang ianya sangat bernilai tinggi...
Aku pon tak terkate kalau semua ni milik aku.....
Abah kate kalau 1juta pon tak mustahil....lagi2 jual dengan Mak Saleh...
Hahahaha...So bermulalah adengan Pak Pandir disitu... :))
Jika ada pertanyaan yang lebih lanjut, Sila berhubung dengan tuan blog di ruang2 chating ataupon email terus ke - AmirIzzatRosli91@yahoo.com...


"Di saat Abah bukak peti Harta Karunnya....."
Bagi peminat wang2 lama yang mencecah ratusan tahun, 
Semua ni memang kegilaan diorang...
Syiling dan duit kertas luar negara yang Abah kumpul sangat banyak dan bermacam2 jenis....
tak terkate bagi aku......Abah memang tak jual, cuma sekadar koleksi kecil2an jer..
Dan dalam julingan mata aku pandang duit syiling ni....aku sempat lar SNAP!!
Sekeping Syiling RM1 tahun 1992....
Die ni lain sikit sebab boleh dikategorikan sebagai SYILING REJECT! 
Memang terbaik syiling ni bagi aku...
Persoalan die macam mane boleh terlepas ke pasaran?
Dan mcm mane Abah leh dapat? Hahaha...Saksikan kilauan dan keunikan duit ni...


Walaupon tidak sempurna bentuk dia...
Warne emas masih berkilat kat Body duit ni....tu yang mengkagumkan aku... :))
Ok lar..Itu saje aku nak share malam ni....
Penerokaan yang tak seberape dari peti harta karun Abah.....
Yang paling BEST! 10 Keping duit berusia 277 Tahun tadi...Memang kagum ar..
Semoge Terhibur dan aku fikir ini satu cabaran kepada para arkeologist utk mengkaji nyer....
Assalamualaikum..... :))


P/S : 10keping / 5(Adik beradik) = 2Keping sorang? Wasiat Abah....

1 comment:

  1. saya pown suka dgn duit2 syiling lama atau dr ngara lain...duit kesayangan sy ialah duit petak sy 1 sen zaman elizabeth klau x silap saya.. :) seronok bila tgk balik brg2 yg kita da kmpul..

    ReplyDelete