Monday, May 16, 2011

Laskar Pelangi :)

Assalamualaikum.....Post kali ni aku nak share perasaan aku bile tengok 
filem LASKAR PELANGI kat astro tadi...
sangat NICE cerite ni :)
yer aku sedar yang aku sangat ketinggalan zaman.....
try lah tulis status ni kat FB...
dan Mark Teves pon perli aku...
hahaha....^^



‎: Laskar Pelangi :)
about an hour ago ·  ·  · 


Dah lame aku tau filem ni wujud...Tapi...


Novel die pon aku hampir2 terbeli time hobi bace novel dulu.....Tapi disebabkan takder CD die or whatever saluran filem....Maka aku tak penah lagi tgok cerite ni....sehingge mlm tadi...1st time lar aku tgok, tapi itu pon x berape nak fokus sebab aku bizi cuci air akuarium, sediakan juadah makan malam...dan bnyak lagi halangan yang buat aku x fokus tgok cerita ni :( 

Member2 aku dah ramai yg tgok cerita ni.....
(time tgok cerita ni tadi...tiba2 teringat dekat sahabat baik Izzudin..ade kat mesir skarang..)
Hm..semua ckp best....dan komen aku utk cerita ni mmg 4Bintang :)
1/2 : Aku tak berape nak faham bahase endon yg terlampau pekat dan 1/2 markah lagi fail time jalan cerite die,aku tak brape nak A+ sebab x fokes :( 


Sebuah cerita ttg pendidikan?
pentingnyer pendidikan semasa sejak kite kecik lagi...
kawan2 yang bermacam2 karenah...comot2, hidup kat kampung...
but truly nice story :)


sekolah die (cerita ni) sangat daif...miskin jer aku tgok..
mcm2 dugaan...dilanda ribut...
pengasas nyer meninggal dunia...
tapi murid2 dekat sekolah Muhammadiyyah ni hebat2 belake.. :)


Lepas dilande ribut...
diorang semua terpakse belajar kat luar :(

budak2 ni comel2..walaupon muke macam anak orang asli jer... :(
ketabahan diorang ngn jalan cerita die sangat nice :)
Pemandangan tempat dalam filem ni 5BINTANG! Malaysia x der tempat2 indah sebegitu... :(


Bintang antara nama watak dalam filem ni...
Walaupun miskin, otak die hebat...

time pertandingan tentang pengetahuan am lawan antara sekolah2..dia antara penyumbang markah terbanyak...


yang angkat tangan tu is bintang...and the geng yang sgt kelakar :)
dan die jugak menjadi sumber kemenangan sekolah muhammadiyah time perlawanan :)

Kemenangan tu membuatkan dia dan kwn2 serta cikgu dia sangat gembira...
balik ke rumah nak tunjuk kat bapak die sijil kemenangan :)
Mak die dah lame meninggal...tinggal adik perempuan die dekat rumah menunggu abgnyer pulang...
Tapi bapak die takder kat rumah?...lame sgt die tunggu...sampai ke malam...
Rupe2nyer bapak yang seorang nelayan Meninggal dunia semasa mencari rezeki di laut :(

disebabkan itu...
Lame bintang tak pergi sekolah...kawan rapat die risau ngn sedih sgt...em..aku tak tau name die sape..
dan setelah beberape hari die tak datang sekolah...
cikgu dia menerima sekeping surat dari seseorang..
cikgu dia mintak si kawan baik die tu bacekan..
antara ayat dalam kertas tu yg aku ingat is :

"Ayah ku telah meninggal dunia :( dan aku terpakse berhenti sekolah untuk mencari kerja menjaga adik aku..."

kawan2 die kesedihan...... sedih giler time ni aku rase :(


lepas bapak die meninggal..aku takpasti die kemane..
mungkin die pegi cari kerja kat bandar...

Akhirnyer cite2 Bintang nak ke Menara Eiffel (eiffil tower) termakbul time die besar...
rasenyer die study kat sane..ek?



Dan antara ayat yang bagi aku sangat mendalam makner die ialah...

"Kejar Pelangi mu sampai ke hujung dunia nak....."


Mimpi adalah kunci
untuk kita menaklukkan dunia
berlarilah tanpa lelah
sampai engkau meraihnya
laskar pelangi
tak kan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
warnai bintang di jiwa
menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
selamanya…
cinta kepada hidup
memberikan senyuman abadi
walau hidup kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita
laskar pelangi
tak kan terikat waktu
jangan berhenti mewarnai
jutaan mimpi di bumi
menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
selamanya
selamanya....

Dan tamat lah cerita ni dengan sebuah ayat :
"Setiap warga negara berhak mendapatkan pendidikan"_(unknown)

Assalamualaikum....

P/S : Hope ade ulangan...kali ni janji akan fokus walopon cerite ni dah lame :)
Sory kalau ade yang silap..sebab penulis pun tgok x fokus tadi...
truly nice bcoz hampir same epik macam filem2 Allahyarhamah Yasmin Ahmad.

3 comments:

  1. cm ne u bt paste komen fb kat post u ni ek??
    ajar kan?? (-__-?)

    ReplyDelete
  2. komen ttg tajok entry ker..tanyer bende lain ni? hahaha...main bedal jer nak tanyer kan? hahahaha.. (-_-")

    ReplyDelete
  3. oooohh maaf lah sye x mnt lah cte laskar rainbow ni... so mcm mne nk komen ttgn yer??? hahaha...

    ReplyDelete