Monday, May 9, 2011

Keluhan seorang abang...

Assalamualaikum...Hm...memang mengeloh aku sebagai seorang abang sulong dalam mendidik adik aku untuk menjadi seorang manusia yang betol2 minat kepada pelajaran...Bukan senang...Bahkan kalau aku "Flashback" kisah aku di tingkatan 3 dan 4 dulu..bukan kate Bahasa Inggeris jer yang asyik fail, malah Matematik pun jarang sekali dapat pen biru...Apa yang buat aku benar2 berubah, apabila tercamapknyer aku di Pusat Tuisyen Martin sekitar pertengahan tahun 2007 yakni semasa aku di tingkatan 4...Dari situ aku belajar melihat kehidupan budak2 sebaye dengan aku, bahkan lebih comot dari aku, tetapi mereka mempunyai akal fikiran yang mantap dan diusia muda macam tu diorang awal2 sudah memikirkan tujuan hidup mereka...Kenape aku cakap macam tu? Memang aku tidak bergaul dengan mereka, aku lebih senang bersendirian dan fokus dengan fikiran melayang aku namun aku jenis yang sangat memerhati dan teliti gaya mereka...Bermula dengan input tersebut ditambah dengan pendedahan dari cikgu tuisyen..aku menjadi minat kepada pelajaran...Pelahan2 aku belajar...namun mungkin terlampau terhegeh-hegeh, Orang lain sudah di seberang, aku baru mencapai pengayoh....


SPM pun tiba...Hasilnyer? Yang di"target" tak kesampaian...Namun dengan 1A,6B,1C,1D,1E...Cukup untuk menaikkan semangat aku untuk belajar lebih tinggi menebus kekecewaan Abah ngn Ibu....


Balik kepada keluhan aku terhadap adik lelaki aku. Dia kini berada di tingkatan 4, namun sikap nyer yang langsung tidak minat kepada pelajaran adalah sangat mengecewakan ahli keluarga terutama Abah. Apakah fungsi aku sebagai abang? Sejak aku diterima sambung belajar kat PSIS, adik aku semakin bebas tanpa kawalan aku...Ibu terlalu memberi muka, Kakak2 sibuk dengan urusan kerja, Abah sibuk dengan mencari rezeki untuk keluarga. Disebabkan lumrah kehidupan macam ni, adik aku tercicir dari nasihat abang dan kakaknyer...


Perubahan langsung tiade...membebel lah aku sampai begegar satu rumah pon...kedegilan dan keras nyer hati untuk mendengar nasihat still bersarang dalam hati dan minda dia....Al-KISAH aku terjumpa RepotKad dia dalam celahan2 buku tulis...memang kantoi dengan aku....Hanyer mampu tenganga bile tengok keputusan anak melayu abad ke 21 yang hidup dalam serba kemewahan...tapi tandus akal fikiran...
Geleng kepale aku dibuatnyer...Sebodoh2 aku ditingkatan 4, tidaklah sampai begini resultnyer...Faham2 sajelah bila repotkad itu jatoh ke tangan si Abah...


Disebabkan memang jenis tak makan saman.....aku mula "give up"....bile disuruh membace, jawapannyer ialah "NANTI LAH..." nanti nanti nanti dan nanti......Tiba2 hilang dari kawasan rumah...kemane lagi kalau bukan ke INTERNET! main sampai lewat petang...makan petang tidak perlu pon tak mengape....


"...Jujur dan seikhlasnyer bukanlah abang mengatakan yang diri abang ni terlampau hebat, bahkan pernah juga ditengking dsebabkan kebodohan diri, dan melalui pengalaman mcm kau sekarang ni...disebabkan abg belajar dari pengalaman, abg tak nak kau jadi mcm abg dulu...tapi kau ni dah tahap melampaui batas tau tak?..." 


Hari menjelang hari....Persoalannyer ialah sampai bile kamu nak jadi begini..... 


".....Semoga Allah memberi petunjuk kepada adik aku dalam kehidupan dia...lembutkan hati nya dalam menerima teguran dan engkau perbaiki lah akhlaknyer...Sesungguhnya kami telah menzalimi diri kami sendiri dan sangat rugi sekiranya engkau tidak mengampunkan kami....Ampunkan dosa kedua ibu bapa kami, sayangilah mereka sebagaimana mereka menyayangi kami sewaktu kecil....."

3 comments:

  1. pngalaman sme.. i pon bodoh jgk mse form3 dan 4 dulu... x taw lah pg sek utk ape.. hehehe.. cume bezenye kte x punyer adik mcm kamoooo..
    semoge adik u berubah nty... amin...

    ReplyDelete
  2. thanks bace.....sume tu pengalaman zaman psekolahan...dah lame berlalu kan :)yelah adik aku tu (-_-") x makan saman der...

    ReplyDelete
  3. copy dari status member kat fb :

    Arif Arecutsukey :
    Abg xpenah kisah kalo dirinyer x pndai drpda adknyer...tetapi abg akn kisah jikalau adiknyer tidak pndai...bahkan abg akan memastikan adiknyer lebih pndai drinyer.....
    3 minutes ago · Unlike ·
    You, Eyza Chomot and Arif Arecutsukey like this.

    sangat betol ape yg die ckp ni..serupelah dgn perasaan aku...

    ReplyDelete