Monday, April 11, 2011

Hari ni kawan saya buat saya menangis...(FlashBackStory)



"Nabi tak kate kite kene ubah diri sendiri dulu, baru ubah orang lain, tak....
Nabi suruh dua perkare itu bergerak seiring. Maknenyer?
mentarbiah diri, masyarakat sekeliling dsamping mengubah diri sendiri seiring..."

Assalamualaikum.....holar..Di awal perenggan ini aku nak menjelaskan bahawe entry kali ni adalah berkisar tentang perjalanan hidup berSAHABAT dengan 2 tragedi yang pahit lagi payau yang terpakse ditelan seketol-seketol dalam hari-hari aku di PSIS dengan kisah sepanjang di semester 3...
(Bukan aku mengungkit kisah lame..tapi sekadar mengulit kenangan...)

Amaran : (ABAIKAN jike boring dan mohon jgn di "LIKE" Kalo dah hbes bace)

Well...korang (khusus kpade member kelas DIB3) pun tau yang langkah kite untuk tamatkan sem3 ni dah pon nak berakhir@dah berakhir pon...aku ucapkan selamat maju jaye untuk korang sume lagi2 untuk ke L.i nanti...totally hidup kite berubah...dan sebenarnyer yang paling menyentoh perasaan adalah untuk aku menyusun sepuluh jari memohon maaf andai ade tersilap kate..terlajak bicare..terkasar bahase..tersentoh mane2..terguris hati dan perasaan korang..mahupun ape saje yang korang tak suke dengan sikap aku..yer sangat betol..Setiap pertemuan ada perpisahan..dan sangkaan panas hingga ke petang, namun rupenyer hujan turun ditengah hari..semua pepatah tu memang benar dan sgt bmakner....

Kembali kepada tujuan sebenar entry ni...
hm....Macam2 dugaan aku tempoh sem ni, jatoh sampai tersungkur...namun perlahan-lahan bangun untuk sedaye upaye menghabiskan semester ni...Al-Kisah Cerita di Awal Sem..

Dengan berwajah baru, well sukarelawan MSK...semangat baru...& segale2nyer indah berlake..cerite2..sambil selit dengan hilai ketawe..semua tu kelihatan biase...kadang2 terlupe dengan peranan seorang pelajar...ah biaselah tu.. awal sem lagi...Disatu bilikkan dengan sahabat yang sangat aktif dan laju dalam pkerjaan yg dilakukan...siape?...Alhamdulillah.. Rezeki untuk bersame beliau dalam sebuah bilik. Macam2 ragam...ditambah dengan kehadiran seorang sahabat baik yang gemar lepak dan bergurau bersame kat bilik aku...ketawe tanpe rase jemu sepanjang hari tak kire siang malam...sangat indah kalau di "flash back" balik..Namun takdir Allah...dalam keseronokan aku berSahabat.. mungkin aku terlupe untuk syukur dan mungkin aku melampawi batas? dan dengan sekelip mata...Nikmat bersahabat itu ditarik oleh Allah...perselisihan faham berlaku antare kami...dan Waktu tu..ujian yang aku terima sangat menyentuh perasaan, tatkala aku berdoa memohon petunjuk dan Hidayah...baru kini aku sedar, sebenarnyer segale yang berlaku ada hikmahnyer....sangat terguris hati, sahabat yang selame ni aku anggap seperti abg...namun membuat hati aku kecewe dengan benar2 terase sehingge mengalir air mate aku dbuatnyer...Aku benar2 lemah waktu tu...Sebuah keputusan daripada solat Istikarah...Aku berhijrah ke bilik yang lain bersama sahabat yang aku anggap seperti adik aku sendiri....Penghijrahan bermula...

Dunia seolah2 berubah...hati yang terguris tadi, seperti dijahit perlahan2 dengan harapan untuk sembuhkan yang terluke tadi...Sebulan berlalu..Kali ni benar2 aku gembire, satu bilik bersame kawan yang agak "sengal" dan memang dianggap seperti adik aku sendiri...Sekian lame bersame, gelak mesra sehingga dicemburui oleh kawan2 lain..Ah...itu semua biase, kemane2 saje kami berdue bersame, tegur menegur, tepok tampar, semua tu perkare biase, walaupon ade sensitiviti masing2, kami berdue cube untuk jage agar tidak melampawi batas...kesedihan lepas makin senbuh....
Namun..Disangke panas sampai ke petang...rupe2nyer...

Sekali lagi hati aku terguris dan kali ini seperti ditoreh berkali2 dan terase dikhianati dengan begitu pahit sekali..!! pertelingkahan berlaku lagi, tak tau kenape...aku seperti leka dan mudah lupe kepada Nikmat Sahabat yang diberi Allah,sekelip mate semua ni berlaku!! Tapi...kenape? seolah2 aku je yang dipersalahkan? ..Mate aku seolah2 berkace sambil sujud kepada Allah bermonolog...Apakah dosa aku sehingga berkali kali dugaan seperti ini berlaku terhadap ku ya Allah...Bulan berape aku tak pasti namun aku dapat rasekan bahawe kegembiraan itu hanye sementare....pahit terpakse ditelan...Kadang2 menangis sorang2, sehingge perasaan dendam mengalir dalam darah aku, dan tak tipu aku katekan yang keyakinan untuk berdendam tu sangat mendalam, mencapai tahap diluar batasan...bayangkan 2kali dikhianati mcm ni?
Abaikan semua tu...Lama kelamaan aku menjadi lali dengan semua yang berlaku sehingga aku menjadi seorang yang sangat bengis dan mudah marah seperti orang panas baran...sekali diusik, aku mudah melenting...namun itu semua berlaku di dalam hati, kerana aku tidak pernah mengeluarkan kate2 semase aku marah melainkan keterpaksaan....itu lah aku di pertengahan sem hingga dipenghujung....hilai ketawe aku selepas kejadian ini agak kurang, perlahan2 aku bangun dan Alhamdulillah...selepas berbulan lamenyer bergelumang dengan masalah dan dendam dari 2tragedy bersahabat ni...aku tekad untuk bermaafan walaupun hati ini belum semboh dari luke2 tadi, malah aku rase makin bernanah adelar...namun proses memohon Maaf diteruskan, tanda Allah itu maha Mengasihani... 
Maaf diterima dari sahabat yg mgundang tragedi pertama dengan salam dan pelokan yang erat memohon maaf dengan nada yang sebak dan terase diri amat hine dan malu kepada diri sendiri, 
"kite kawan...kau tegurlah aku kalo aku salah"

namun agak sedih, (sahabat tragedi ke2) aku dapat merasekan yang dia yang aku anggap seperti adik sendiri seolah2 sudah tidak menerima aku sbagai sahabatnyer, walaupun sudah bermaafan...selepas kejadian, kami hanyer bercakap untuk perkare yang penting saje..langsung takde hilai ketawe dan gurawan..hilang semua nikmat itu. memang sedih... 
dan sekian lama berlalu......bilik kami seperti tiada percakapan...bisu dan tidak berpandang sama sendiri, aku dah memohon maaf, tapi tak taulah kenape tidak menjadi seperti dulu semula (pasu yang pecah, kalau digam balik...kesan retak die still jelas kelihatan)
.....semuanya dah ditaqdirkan..aku redha dengan ujian ini....

Mungkin ada yang sedang bace entry ni terlintas untuk berkate : "kawan kau bukan 2 org tujer..banyak lagi LELAKI lain mer.." memang...tapi aku nak cakap yang semua kawan2 aku, aku sayang, kenape jadi begini?? Myb aku tak matang mungkin?? Hanye Allah yang tau..Terima kasih dekat kawan2 yang memahami masalah aku, dan berkongsi pandangan dan memberi sokongan tatkale aku stress memikirkan semua masalah remeh ni. Terlintas jugak bahawe dimana letaknyer KEMATANGAN aku sebagai seorang pelajar IPTA yang usia sudah hampir ke 20 tahun? perangai dan tindakan masih seperti budak hingusan...hm...aku terdiam seketike....CHANGE lar...

Masalah membuatkan aku btamabah matang dalam perjalanan hidup...
dan Al-Kisah di Akhir Sem...
seperti tadi aku cakap..Redha dengan semua yang berlaku...dan yang paling penting dengar betol2 ayat yang tertulis dan diucapkan ni :

WHAT U GIVE, U GET BACK & 
WHAT GOES AROUND, COMES AROUND...

Ditujukan kepada DIRI SENDIRI agar bangkit sedar menuntut kematangan menjelang semester 5...tiade siape yang boleh mengubah diri aku, selain aku sendiri. Ibu ngn Abah sebagai penguat semangat Amir...apa yang berlaku kat Amir, Amir percayer ade hikmahnyer..Ibu banyak bekorban utk amir..ape yg amir mintak semua dapat, dan abah pernah cakap yang aku mesti menunjukkan sesuatu kelebihan agar disegani kawan2...semangat dan kate2 tu aku pegang dan akan buktikan suatu hari nanti...dan semestinyer Amir doakan abah ngn ibu dilipatgandekan lagi rezeki oleh Allah...dan umur yang panjang utk beribadah kepada Allah...
(Mereka berdua sentiasa menyokong aku dari belakang..)

Selepas semuanya berlalu...Harini hanya tinggal sisa dan berbaki hanyer 2 mggu lagi untuk aku menghabiskan semester 3 dengan perasaan emosi yang lesu tak bermaye dengan 
fikiran yang sepi dan kecewe dengan segale2nyer..Namun ingat amir!!!..ape gune kau bace buku DONT BE SAD??? Renung balik ape kesilapan yag kau telah lakukan...ingat...
Sesungguhnya pertolongan akan datang setelah kesabaran, kelapangan akan datang setelah kesusahan dan kemudahan akan datang setelah kesulitan...
Ade hikmah di sebalik kejadian...
Maafkan aku kawan2...
Aku insan yg sangat lemah...
Same2 kite berubah boleh??
InshaAllah...

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray

OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insyaallah x3
Insya Allah we’ll find the way...

p/s : Tiade daya upaye dan tiade kekuatan melainkan hanya dengan pertolongan Allah...
P/s : Jangan takut dan serik untuk berS.A.H.B.A.T dengan MUHAMMAD AMIR 'IZZAT ROSLI
P/s : Senyum dan tak perlu kate ape-ape...
P/S : Kadangkaler...Diam tu kan lagi baik...

ASSALAMUALAIKUM....

No comments:

Post a Comment